ETTERSPURT: Hanse 371 var modellen som fikk nordmenn til å oppdage Hanse. To slike har blitt solgt i høst, en for 650 000 og en annen for 675 000.

Det omsettes bruktbåter på vinteren også

Det er svært begrenset tilbud av bruktbåter til salgs akkurat nå, men det finnes kjøpere. Det kan du utnytte.

Publisert Sist oppdatert

Rett før jul ligger det bare 83 brukte seilbåter på Finn. Mye av det som er blitt lagt ut i senere tid er nye båter fra forhandlere. Det er dermed lite å velge blant for dem som vil gjøre et kupp.

Billig i Norge

I hele Europa skriker markedet etter seilbåter, nye og brukte. Nye båter har fått et prishopp på grunn av økte råvarepriser, og det har dratt opp prisen på brukte seilbåter også. Her hjemme har vi også sett en prisoppgang, men ikke like høy som i Europa, hvor brukte seilbåter kan selges fritt over landegrenser uten momspåslag.

I Norge lever bruktmarkedet i en egen boble med svært lave priser, så lave at det kan være butikk å selge båter ut av landet, selv om kjøper må legge på moms inn hvor båten skal importeres. I fjor så vi at mange norske snekker fant veien til Nederland hvor slike båter har over 20 prosent høyere verdi.

Selgers marked

Båtlivet har fått et oppsving i hele verden etter Korona, også i Norge. Mye tyder på at Norgesferie blir populært til sommeren også. Vi har kanskje fått smaken på nære opplevelser.

Våren og sommeren 2020 var det et klart selgers marked av bruktbåter. Mange ventet et fall i markedet på høsten, men det kom aldri.

Vinteren 2021 var vill. Nesten alle båter som ble lagt ut for slag i februar ble solgt. Mange selgere ventet nok for lenge med å selge. I mai virket det som at kjøperne hadde lagt sommerferieplanene, og markedet snudde fra å være selgers til kjøpers.

Hva er solgt

Bruktmarkedet har ikke stoppet opp i høst, selv om en del båter ikke er blitt solgt. Markedet er tregere på høsten og vinteren. En del annonser er trukket, noen har gått ut på tid, men mange båter er også solgt.

Det er umulig å gi en klar indikasjon på hva som går, og hva som ikke går. Det er mange kjøpere som er klare når et kupp dukker opp, men det er også kjøpere som av god grunn blir skremt av en veldig lav pris.

Det finnes kjøpere som ønsker å kjøpe et oppussingsobjekt, med disse er det få av, og det blir sjeldent god økonomi av et slikt prosjekt. Eldre påkostete båter ser ut til å være mer utfordrende å få solgt, men kan kanskje også være det beste kjøpet, om båten passer behovet.

Det er lettere å sette riktig pris på båter nyere enn 2000. Kurante båter selges lettere. Bavaria er det mange av, og også mange kjøpere. Båter fra Bavaria kan brukes for å ta temperaturen på markedet.

Båtkjøpere virker skremt av mye arbeid. Det påvirker eldre større båter. Båter fra 70 og 80-tallet er ofte enke rent tekniske. Båt og rigg holder seg bra. Å gi innredningen et løft krever ikke mye, men ny motor og nye seil kan lett koste mer enn båtens verdi.

450 000: Bavaria 34 var en svært populær modell, en båt du nå kan få billig.
1,1 MILL: Oceanis 40 var forut for sin tid, en komfortabel 40-foter til litt over en million kroner.
700 000: Elan 37 er en båt som fremdeles egner seg for tur og regatta.
1,7 MILL: Kjøpte du en Sun Odyssey 409 for ti år siden, så har du knapt tapt en krone.
500 000: Dufour 34 er en rask turseiler du også får med rorkult, og tre lugarer.

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en ny serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC (+)

• Albin Ballad (+)

• Elan 37 (+)

Nyere omsatte bruktbåter

2 x Bavaria Cruiser 40, 2008 modell, 980 000 kroner

Bavaria 38 AC, 2000, 660 000 kroner

Bavaria Cruiser 37, 2017, 1,6 kroner millioner

Bavaria 34 AC, 2000, 450 000 kroner

2x Bavaria Cruiser 30, 2006 modell 350 000-395 000 kroner

Bavaria 33 Cruiser, 2007, 625 000 kroner

Dragonfly 25 Sport, 2015, 649 000 kroner

Dufour 34, 2004, 500 000 kroner

Beneteau Oceanis 31, 2009, 630 000 kroner

Beneteau Oceanis 34, 2011, 790 000 kroner

Beneteau Oceanis 40, 2008, 1,1 mill kroner

Sun Odyssey 449, 2015, 2 mill kroner

Sun Odyssey 409, 2011, 1,7 mill kroner

Sun Odyssey 42 DS, 2006, 850 000 kroner

Elan 37, 2004, 700 000 kroner

2 x Hanse 371, 2003, 675 000 kroner

Hanse 312, 2004, 435 000 kroner

350 000: Hallberg-Rassy 312 solgte svært godt i Norge på 80-tallet.
55 000: Albin Express holder seg godt, og har fremdeles en attraktiv regattaklasse.
120 000: Maxi Fenix er en svært kurrant 28-foter fra 80-tallet.

80-talls båter

Contrast 33, 1983, 260 000 kroner

Nauticat 38, 1982, 1,2 mill kroner

Hallberg-Rassy 312, 1983, 350 000 kroner

Hallberg-Rassy 29, 1983, 220 000 kroner

Banner 28, 1983, 40 000 kroner

Maxi 84, 1985, 25 000 kroner

Maxi Mixer, 1985, 285 000 kroner

Maxi Fenix, 1984, 120 000 kroner

2 x Albin Express, 1981, 55 000 kroner

45 000: Marieholm IF er en enkel, trygg og lettseilt 26-foter, egnet for to.
25 000: Maxi 77 er populær blant de unge, med stor cockpit og mye plass under dekk.
10 000: En fin Albin Ballad går for over 100 000 kroner. Båten som ble solgt for 10 000 må ha vært sliten.

70-talls båter

Comfort 30, 1976, 30 000 kroner

Albin Ballad, 1975, 10 000 kroner

Albin Cirrus, 1978, 35 000 kroner

2 x Marieholm IF, 1974, 45 000 kroner

H-båt, 1977, 7 500 kroner

Hallberg-Rassy Monsun, 1976, 230 000 kroner

2 x Leisure 23 20 000 kroner

2 x Maxi 77 25 000 kroner

Maxi 95, 1974, 149 000 kroner

Båtene i listen er et utvalg brukte seilbåter solgt i høst. Prisen er den selger har oppgitt i annonsen. I mange tilfeller vil omsetningsprisen ligge noe lavere