Favoritten må snu

Jeremie Beyou har skadet rigg, cockpit og ror, og er på vei tilbake til Les Sables-d'Olonne.

Publisert Sist oppdatert

«Charal» er første båt av den nye generasjonen IMOCA, og har vært en pålitelig båt som har seg bra i alle regattaene som den har seilt, men nå har båten fått en rekke skader.

Jérémie Beyou, en av forhåndsfavorittene i årets i Vendée Globe, må vende tilbake til Les Sables d'Olonne etter å ha hatt en rekke problemer inkludert rorskader og et ødelagt akterstag etter tre dagers seilas. Beyou er mer enn 600 nautiske mil fra havnen der seilasen startet sist søndag ettermiddag.

Det starter tirsdag ettermiddag da en skjøteblokk ble revet i filler. Jérémie måtte gjøre en liten reparasjon, han gikk ned i båten, og mens han var under dekk traff båten noe. Båten fikk en ufrivillig jibb. og oppdaget av styrbord ror hadde fått en skade. Han bestemte seg for å å vente til forholdene roet seg for å kunne reparere, og ventet til soloppgang for å slå over på babord halser. Etter et par timer røk styrbord akterstag, sannsynligvis som et resultat av at skjøteblokken røk på tirsdag.

Båtene var i natt gjennom en front med 40 knops vind rett i mot.

Ikke gitt opp

Båtene har 10 dager på seg for å starte Vendee Globe. Det gjør at Jeremie Beyou kan seilet tilbake i havn, få fikset problemet, og starte på nytt. Det betyr at «Charal» ikke har mistet muligheten for å vinne, men den er blitt kraftig redusert. Båten er ventet tilbake i havn på fredag.

I pressemeldingen står det at det går greit å seile hjem med god fart så lenge han er på babord halser, men det må være feil, i om med at det er styrbord akterstag som er røket. Ut fra kartet seiler han også på styrbord halser.

I 2008 måtte også Michel Desjoyeaux snu for å reparere, og vant, men han hadde ikke seilt like langt, bare 40 timer.

Jeremie Beyou må også innrette seg etter tidevannet. Kanalen inn til Les Sables-d'Olonne,er bare åpen på høyvann.

- Når det gjelder reparasjonene, har vi et ekstra ror, så det er ikke noe problem, og for resten vil alt avhenge av den nøyaktige omfanget av skaden, vi vil selvsagt gjøre alt for å reparere båten på en best mulig måte, og oppfylle tidsfrister for å la skipperen dra, sier teknisk direktør for Charal Sailing Team, Pierre-François Dargnies.

RIGG: «L’Occitane» sliter med en lås for J3-fallet som ikke vil sitte. .

Flere problemer

Armel Tripon i «L’Occitane» snudde i går kveld. På hans båt falt den minste fokka ned. Forseilene er festet med krok i mastetoppen, og denne kroken hadde gitt etter. Han satte ført kurs mot Spania for å finne ly for å klatre opp i masten, men har nå bestemt seg for å gjøre dette på havet, når forholdene tillater dette. Seilet fikk også en skade.

Også Kevn Escoffier har fått problemer. Hans båt ble i løpet av natte et innendørs svømmebasseng. En dreneringsventil fra foilkassen hadde brukket, slik at vattet strømmet inn. Han vil få dette repparert når forholdene roer seg ned.

Endelig slør

Båtene har hatt bankekryss i over 48 timer, og kan nå endelig glede seg over rask slør i riktig retning, men gleden vil ikke vare lenge. Båtene lengst vest har alt merket at vinden løyer. Litt lengre øst ligger Alex Thonson og Charlie Dalin og seiler 17,5 og 18 knop, mens Thomas Ruyant til vest holder 13,5 knop.

Maxime Sorel som seiler båt uten foiler ligger lengst sør og topper resulatlisten. Alle de tre båtene i tet er uten foiler.

KART: Båtene stikker vest. Beyou får i hvert fall gode forhold tilbake til start.