Rekordstort Route du Rhum med start 4. november

Frankrikes populære regatta over Atlanterhavet jubilerer 40 år. Det er påmeldt flere båter enn noen sinne.

Publisert Sist oppdatert
ST. MALO: Byen har satt av 50 000 kvadratmeter med plass til regattaområdet. Det må til når det er ventet over 2 millioner tilskuere i løpet av de ti dager før start.

Route du Rhum arrangeres hvert fjerde år, og da blir den sjarmerende byen St. Malo snudd på hodet. Interessen er enorm, og får hopprennet i Holmekollen til å blekne. For fire år siden var det 2,2 millioner tilskuere på bryggene i dagene før start. I år er det forventet mange flere, fordi jernbane nettverket fra Paris er blitt bedre. Til sammenligning er tilskuerrekorden i Holmekollen 120 000, satt under OL i 1954.

Ingen andre regattaer trekker så mye mennesker, og det mest spesielle er at regattaen ikke er særlig publikumsvennelig. 47 prosent av seileren er fra Bretagne.

20 prosent er utenlandske seilere, hvor England er størst med seks seilere, to av dem damer. Andre nasjoner er Sveits (2), Tyskland (3), USA (3), Belgia (3), japan, Finland og Sverige. 

Det ventes nær 3 millioner besøkende til St Malo i dagene før Route du Rhum. Sjøen for Alle på Lillestrøm har 25 000 i løpet av messedagene.

LES: Tøff start på Route du Rhum

De store heltene

124 båter er påmeldt til Route du Rhum, en regatta på 3 542 nautiske mil til Point-a-Pitre på Guadeloupe. De førte døgnene av regattaen er beryktet. Den engelske kanal, og Nord-Atlanteren, er ikke nådig. For fire år siden startet det med kollisjon, havari og kullseiling, men det franske publikum fikk sine vinnere. Helten Loïck Peyron vant regattaen for første gang. Han skulle egentlig seilt båten som vant første gang regattaen ble seilt, men kom inn som reserve for å seile 105-fots store katamaranen «Banque Populaire».

Peyron satte også ny rekordtid 7 døgn, 15 timer og 8 minutter i 2014. Det ga en snittfart på 22,9 knop. 

Francois Gabart vant IMOCA-klassen, som også var hans siste før han tok steget opp i «Ultime»-klassen.

Route du Rhum er veldig fransk, og i Bretagne er denne typen seiling levebrødet for svært mange. Området definerer seg nå som Bretagne Sailing Vally, hvor miljøet står for en enorm forskning og utvikling. Ultime, IMOCA, Class 40 og MiniTransat-klassene har skapt 1500 arbeidsplasser i området, og omsatte for 205 millioner kroner i 2016.

Det er Macif og Banque Populaire som dytter inn mest penger. Francois Gabarts selskap, MerConsept, har nå 33 ansatte. Han holder på å bygge en ny Ultime-trimaran, samt en ny IMOCA 60. Laget har også to Figaro-seilere.  

Francois Gabart har et lag med 33 ansatte, de fleste designere og båtbyggere, men også media og kommunikasjon.

Alle skal foile

Det er de spektakulære trimaranene i Ultime-klassen som trekker mest oppmerksomhet. For to uker siden hadde de fire raskeste en treningsregatta hvor «Gitana17» var raskest, rett foran «Macif» som har vært gjennom en omfattende ombygging. «Macif» skal nå være 10-15 % raskere enn det den var i fjor da den seilte rundt jorda på 42 døgn. Nå foiler «Macif». «Banque Populaire» ble nummer tre, mens «Sodebo» hang etter. Thomas Coville har en ny «Sodebo» under bygging hos Multiplast i Vannes, men den blir ikke ferdig til Route du Rhum. Før jul 2019 vil 5-7 slike Ultime-trimaraner starte ett solorace rundt jorden med start fra Brest. Sekst Ultime stiller til start i Route du Rhum.

IMOCA-klassen skjer det også mye, to år før Vendee Globe. Da er det forventet å stille ett rekordstort antall båter på streken, hvor minst syv vil være nybygde. Kun en av de nye stiller til Route du Rhum, det er «Charal» som har vist det mulig med full foiling enskrogsbåt. Mange av de eldre har blitt bygget om med foiler. Det stiller 20 IMOCA-båter til start. En av disse er Ari Pekka Huusela fra Finland.

Av de 20 deltagerne i IMOCA-klassen er tre kvinner. 

Den tredje proffklassen er Multi 50, med 50-fots trimaraner. Her stiller det også seks båter.

«Macif» er nå 10-15 % raskere i dag, enn da den satte solo-rekord rundt jorda på 42 døgn.

Flest amatører

Class 40 er den største klassen i Route du Rhum. Her stiller det 53 båter, hvor en er svensk. Mikael Ryking seiler en Pogo 40S2 som har deltatt i to ARC-seilaser med. Få har seilt så mye som han de senere år.

Vi har hatt en norsk seiler med i Route du Rhum. I 2010 starte Rune Aasberg 

 sammen med 43 andre Class40-båter, men Aasberg fikk problemer med autopiloten og måtte bryte. Det var med «Solo». «Solo2» stiller til start, men ikke med en norsk seiler. Båten er solgt til Kito de Pavant som har deltatt tre ganger i Vendee Globe, og som er en av favorittene i klassen. Han forteller at båten har blitt optimalisert fra bulben til mastetoppen, og alt er gjort for å gjøre båten best mulig. 

Det er for første gang en åpen klasse for enskrogs og flerskrogsbåter. 21 båter stiller i flerskrogsklassen «RhumMulti», hvor Loïck Peyron stiller med trimaranen «Happy», søstebåten til den som var for 40 år siden. Vinneren av den gjeveste klassen for fire år siden, seiler nå sammen med amatørene med en 40 år gammel konstruksjon. 17 båter starter i RhumMono, enskrogsklassen.

«Solo2» seiler under navnet «Made in Midi» med Kito de Pavant som skipper.

 

 

 

RASK: François Gabart har all grunn til å være fornøyd. Han er gjennom det farlige. Nå blir det varmere, men det gjenstår flere strategiske valg.
EKSTREM: Sébastien Josse har i dag den mest ekstreme «Ultime»-trimaranen. «Gitana 17» løfter hele skroget, noe som kan gi fordeler i mellomvind.
FLYR: «Charal» er første båt i den nye generasjonen utviklet for Vendee Globe 2020.
KJENT: «Solo2» deltar i Riute Du Rhum med navnet «Made in Midi»
STØRST: Class40 er den største klassen i antall båter.