Søk i arkivet

STJERNE: Alle venter på at Gabart kommer hjem. Fly var oppe for å fotografere lørdag kveld.
STJERNE: Alle venter på at Gabart kommer hjem. Fly var oppe for å fotografere lørdag kveld. Foto:

Alene rundt jorden på 42 døgn

Francois Gabart fullførte jordomseilingen kl 02:45 i natt norsk tid og satte en rekord det skal bli vanskelig å slå. 

ØYEBLIKKET: EN fornøyd
seiler i det han følger trackingen over målstreken,
natt til søndag 17. desember.

ØYEBLIKKET: EN fornøyd seiler i det han følger trackingen over målstreken, natt til søndag 17. desember.

4. november, for seks uker siden, la Francois Gabart ut på sitt rekordforsøk fra Den engelske kanal. På 42 døgn, 16 timer og 35 sekunder har han seilt rundt hele jorden alene. Nå er han trygt tilbake. Han har seilt 6 døgn, 10 timer og 23 minutter raskere enn Thomas Coville, som satte rekord for et år siden. 

LES: Første mann under 50 døgn

Ekstremt rask

Francois Gabart har seilt utrolige 27 860 nautiske mil i løpet av disse seks ukene. Det har gitt en snittfart på 27,2 knop. For å komme i de riktige værsystemene har han seilt lengre enn nødvendig. Ideell rute er 22 500 nautiske mil, og det gir en snittfart på 22 knop. 

HJEM: «Macif» er i
morgentimene på vei hjem hvor alle står å
venter.

HJEM: «Macif» er i morgentimene på vei hjem hvor alle står å venter.

Raskere alene

Bare en båt har noensinne seilt raskere enn hva Francois Gabart gjorde med sin trimaran «Macif». Francis Joyon har seilt raskere, men med fullt mannskap, med «Idec Sport» i januar 2017. De klarte samme runde på under 41 døgn.

Forskjellen er at «Idec Sport» var optimalisert for å seile med flere om bord, samt at båten kan presses hardere når det alltid er noen våkne. Gabart har sover 2–5 timer i løpet av døgnet, i korte intervaller. 

Francois Gabart har holdt en høyere gjennomsnittfart enn Francis Joyon og mannskap når de satte ny verdensrekord i januar. Joyon seilte en mer direkte rute. Han og mannskapet seilte 26 412 nautiske mil og hadde med det en snittfart på 26,85 knop.

LES: Jorden rundt på 40 døgn

RASK: «Macif» har ofte
seilt i over 40 knop. Trimaranen er rask i alle forhold, og Gabart
har klart å utnyttet potensialet svært godt.

RASK: «Macif» har ofte seilt i over 40 knop. Trimaranen er rask i alle forhold, og Gabart har klart å utnyttet potensialet svært godt.

©Frédéric Duplouich/Marine Nationale/Armées

RIGGET: Før rekorden var i boks, var
gratulasjonene på plass.

RIGGET: Før rekorden var i boks, var gratulasjonene på plass.

© ALEXIS COURCOUX

Perfekt løp

Gabart traff godt på været. Han var uheldig gjennom Stillebeltet på vei sydover og tapte i forhold til Coville. Men Gabart seilte ekstremt raskt i Sør-Atlanteren og fikk raskt en stor ledelse. Her satte Gabart også ny 24-timers verdensrekord. 

I Det indiske hav misset han på et værsystem, og måtte tilbakelegge mye unødig distanse. Stillehavet gikk fort, men ikke ekstremt. Fra Kapp Horn til ekvator gikk det styggfort, raskere enn noen har seilt før ham. Høy fart hadde han helt til fredag da det ble bråstopp, men kun for noen timer. 

FOILER: «Gitana17» er
noe av det mest radikale bygget for å seiles på havet.
Båten er bygget for å sette solorekord rundt jorda.

FOILER: «Gitana17» er noe av det mest radikale bygget for å seiles på havet. Båten er bygget for å sette solorekord rundt jorda.

Blir utfordret

Da Thomas Coville satte solo-rekord rundt jorden i 2016, var det på hans sjette forsøk. Gabart klarte det på første. En av grunnene til rekorden, er at Gabart er en mester i å vite hvor langt båten kan presses uten at det oppstår skader. Han har vært svært metodisk i sine forberedelser, og har også klart å fikse problemer under veis, før det har oppstått alvorlige skader. 

To utfordrere har allerede fått sine monsterbåter og vil utfordre denne rekorden. Armel le Cléac’h sjøsatte sin «Banque Populair» i høst, og Sébastien Josse sin «Gitana 17» i sommer. Begge båtene er mer ekstreme enn «Macif», og de er i stand til å foile. Fordelen med å foile er raskere fart i mellomvind, og dette gir større spillerom med kursvalg for å seile optimalt. 

Les mer om «Gitana17» her 

Distanser sammenlignet med Thomas Covilles rekord

Til ekvator : 140 nm, 3 timer og 34 minutter bak

Kapp det Gode Håp : 829 nm, 2 dager 6 timer og 24 minutter foran

Cap Leeuwin : 653 nm, 1 døgn 12 timer 59 minutter foran

Tasmania : 687 nm, 1 døgn 05 timer 02 minutter foran

Kapp Horn : 1 215 nm, 2 døgn 08 timer 15 minutter foran

Ekvator på vei tilbake : 1 990 nm, 5 døgn 13 timer 23 minutter foran

Engelske kanal : 2 810 nm, 6 døgn 10 timer 23 minutter foran

 

Nye verdensrekorder (Raskere enn Idec Sport)

Ekvator-Kapp det Gode Håp : 6 døgn 01 timer 35 minutter

Kapp Horn-ekvator : 6 døgn 22 timer 15 minutter

 

Solorekorder

Ekvator-ekvator : 30 døgn 04timer 45 minutter, tidligere rekord, Thomas Coville en 35 dager 21 timer 38 minutter

Stillehavet : 7 døgn 15 timer 15 minutter, tidligere rekord, Francis Joyon (Solo) 7 dager 21 timer 13’ minutter

Solo 24-timers rekord : 851 nm (35,46 knop i snitt), slo sin egen rekord som var 784 nm

  

 Kommentarer

Francois Gabart og trimaranen Macif

Thomas Coville fullførte jordomseiling 25. desember 2016 etter 49 døgn, 3 timer. 7 minutter og 38 sekunders seilas, over seks døgn raskere enn Francis Joyon rekord fra 2007. 

For at Francois Gabart skal slå rekorden til Coville, må han være tilbake 22. desember.

Det er første rekordforsøket til Francois Gabart med flerskrogsbåter, men franskmannen satte ny verdensrekord rundt jorda når han vant Vendee Globe i 2012-2013 med 78 døgn, 2 timer og 16 minutter. 

Etter Vendee Globe har Gabart jobbet for å sette nye rekord alene rundt jorda, og brukt tiden med å utvikle den optimale fartøyer for dette. 

«Macif» er resultatet, en 30 meter lang trimaran, sjøsatt i 2015, og optimalisert i vinter. Fartøyet på 14,5 tonn bærer opp til 650 kvm seil. VPLP-konstriksjonen har foiler som kan løfte hele skroget ut av vannet, for å redusere motstanden. 

Trimaranen «Macif» er konstruert for Ultime-klassen. Dette er hva konstruktørene er det ultimate fartøyet for å sette rekorder alene. Større båter vil bli for tunge å håndtere. 

Francois Gabart har vunnet det meste av regattaer med sin «Macif» Ultime, men to nyere båter er sjøsatt, og kan være enda raskere.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen