Bygger oppskalert Class 40
Jean Le Cam skal seile Vendee Globe 2024 og satser utradisjonelt. Han vil seile uten foiler.
Siste generasjon Class 40-båter imponerer seilverden. I Jacques Vabre 2021 holdt de raskeste Class40-båtene følge med de trege IMOCA-båtene. Class 40 er bygget tradisjonelt i glassfiber, og har en fast kjøl, mens IMOCA-båtene er bygget i karbon, har vippekjøl, og er 20 fot større.
Enkel, rask og billig
Jean Le Cam er en Vendee Globe-veteran og skal delta for sjette gang. 63-åringen har et budsjett på fire millioner euro, og har skaffet halvparten av dette, nok til å signere byggekontrakt. Hans båt vil bli mye billigere, og formen vil bli delt med Eric Bellion som ble nummer ni i 2017. Også han vil ha en båt med rette stikkjøler. Til sammenligning kostet Boris Hermanns nye VPLP-konstruksjon syv millioner euro å bygge.
Jean Le Cam gjorde det svært bra under Vendee Globe 2020/21 med sin gamle Farr-konstruksjon, og overrasket med en fjerdeplass. Dette med en båt uten foiler.
Le Cam viste også enormt sjømannskap da han reddet Kevin Escoffier etter hans båt brakk i to og sank i Sørishavet.
Ny designer
Le Cam og Bellion har engasjert David Raison til å konstruere de nye IMOCA-båtene. Raison slo igjennom med scow-baug på sine Mini6.50-båter, og har også skapt en ny generasjon Class40 med sine voluminøse forskip. Denne skrogformen gir mer uttelling jo mer det blåser, og jo større bølgene er. De moderne Class40 går også oppsiktsvekkende bra på kryss.
Båtene til Le Cam og Bellion blir den første IMOCA-konstruksjonen fra Raison. De nye generasjon IMOCA-båtene vil komme fra minst fem ulike båtkonstruktører. For 10 år siden var det bare VPLP/Verdier som fikk slikt oppdrag.