VETERAN: Jean Le Cam ønsker en moderne 60-foter inspirert av Class 40, og tror en enkel solid båt kan gi han fordeler under Vendee Globe.
VETERAN: Jean Le Cam ønsker en moderne 60-foter inspirert av Class 40, og tror en enkel solid båt kan gi han fordeler under Vendee Globe.

Vil bygge ny IMOCA uten foiler

Jean Le Cam vil seile sitt sjette Vendee Globe, og det i en enkel ny 60-foter.

Publisert Sist oppdatert

Om Jean Le Cam får finansiert sitt prosjekt vil han ble den første til å ha deltatt i seks utgaver av Vendee Globe, og han vil da være 65 år. Franskmannen seilte jorda rundt for første gang som mannskap på «Euromarché» i Whitbread Round the World race i 1981/82 som en konkurrent til «Berge Viking».

VETERAN: Jean Le Cam overrasket alle i Vendee Globe med sin båt fra 2008.
VETERAN: Jean Le Cam overrasket alle i Vendee Globe med sin båt fra 2008.
HELT: Jean Le Cam reddet Kevin Escoffier fra flåte i Sørishavet.
HELT: Jean Le Cam reddet Kevin Escoffier fra flåte i Sørishavet.

Vant nesten

Jean Le Cam var med i sitt første Vendee Globe i 2004/2005, og ble da nummer to, bare noen timer bak vinnerer Vincent Riou. Fire år senere mistet han kjølen, og kullseilte rett syd for Kapp Horn, og ble reddet av Vincent Riou.

I 2013 fullførte den erfarende seileren, og ble nummer fem, og seilte da vinnerbåten fra forrige race. I 2017 slet Le Cam med å finne sponsor. Mange mente da at han alt var for gammel til å bli satset på. Under slagordet «Yes we Cam». Hans båt fra 2008, og var sjanseløs mot de moderne båtene med foiler, men ble nummer seks.

Ble helt

For ett år siden seilte han på ny med den samme båten, men hang på de beste båtene. Han ble virkelig helt da Kevin Escoffiers båt brakk i to, og sank raskt. Le Cam var mannen som reddet Escoffier syd for Afrika.

Le cam krysset mållinjen som åttende båt, men fik tilgode 16 timer og 15 minutter for å redde Escoffier, og ble tildelt fjerdeplass med sin gamle båt.

SCOW: De nye Class 40 er rakere enn de gamle under alle forhold. Skrogformen kan overføres til IMOCA, mener Le Cam.
SCOW: De nye Class 40 er rakere enn de gamle under alle forhold. Skrogformen kan overføres til IMOCA, mener Le Cam.

Oppblåst Class 40

Nå vil Le Cam bygge en ny IMOCA, en båt som vil være 1-1,5 knop raskere i snitt. Det skal være en enkel og solid båt med færre kompliserte løsninger.

– Det er en enorm utvikling av Class 40, en utvikling jeg ønsker å overføre til en 60-foter, forteller veteranen til Tip & Shaft.

Han mener at båtene i Vendee Globe har blitt for kostbare og kompliserte, og har vært i kontakt med ulike konstruktører om sine ideer.

Powered by Labrador CMS