Watski Skagerrak TwoStar 2013

De første båtene i mål

De første båtene i mål

Aller først i mål i Watski Skagerrak TwoStar var en svensk båt. Deretter en norsk.

Publisert Sist oppdatert

Kl. 14 – nesten nøyaktig – passerte første båt mållinjen i Watski Skagerrak TwoStar 2013. Svenske Björn Gerdstädt og Henrik Ottosson i båten ALICE, en Elan 410, tok «line honour», mens søsknene Eilert og Siri Kamfjord fra Tønsberg var de andre til å kunne legge til i havnen ved Hankø Yacht Club.

Begge de to båtene seilte på Coastal-banen, der flere nå er på vei inn.

GANSKE MORO. På offshore-banen pågår seilasen for fullt. Den fremste båten ligger nå utenfor Sandefjordsfjorden, og det er den tyske 57-foteren SCHOKALATA. De må være et godt stykke foran de øvrige båtene i mål dersom de skal ha sjanse til å hevde seg på handicap.

Ludvig Daae og Einar P. Asterup er de som hittil har grunn til å rope høyest hurra. De leder klassen sin og også over all i den etter hvert så kjente Bavaria Match 42-en ILLE MORO. Båten er blitt oppgradert i år for at den skal få bedre unnavindsegenskaper, og akkurat nå profiterer de på å ha en 40 kvadratmeter større spinnaker enn de tidligere hadde.

STRÅLENDE FORHOLD. I laber til frisk vestlig bris er båtene på vei nordover i strålende vær, solskinn og 7–8 m/sek. Det er svakere vind enn forventet; varslene i går lød på liten til stiv kuling, men den har foreløpig uteblitt.

Varselet medførte at arrangøren, Fredrikstad Seilforening, valgte å sende seilerne på en runde innover i Oslofjorden i stedet for nedover svenskekysten til Persgrunnen, mens båtene på offshore-banen ikke er blitt sendt over Skagerrak til svenskekysten – der det vitterlig har blåst liten kuling i dag. Målinger på Väderöarna forteller om vin mellom 12 og 15 m/sek.

HVORFOR DEN STERKE VINDEN UTEBLE. – Det ligger et sterkt vestlig vindfelt over Sør-Norge og Skagerrak, men på grunn av stabil, kald luft over norskekysten har det dannet seg en «boble» av luft som sønnavinden har blåst over. Den har ikke nådd ned til havoverflaten. Med soloppvarmingen utover dagen vil imidlertid denne luften bli mer instabil, og da vil vestavinden kunne blande seg med den oppstigende, varme luften og slå ned på havnivå, noe som vil bety at det skal blåse kraftigere fra vest utover ettermiddagen, forklarer værekspert Aksel Magdahl til SEILmagasinet.

Mens båtene på Coastal-banen nå er på vei mot mål, skal offshore-båtene nå seile inn til Gullholmen ved Jeløya, før de skal tilbake til mål i Hankø.

LEDERNE. De som leder offshore-klassene sine på nåværende tidspunkt er:

Offshore 01: PITERAQ, Robert Myhrer/Kjetil Kragset, Bundefjorden

Offshore 02: CUBANEREN, Karl Otto Book/Otto Book, Åsgårdstrand

Offshore 03: ILLE MORO, Ludvig Daae/Einar P. Asterup, Fredrikstad/Asker

Offshore 04: GODE VENNER, Elling Rishoff/Morten Wergeland Brekke, Asker

SISTE. Det er lagt inn innsigelser mot den svenske båten ALICE, som skal ha unnlatt å runde øya Mølen på 2. etappe. Øya var en av rundingsmerkene i løpet. Saken er ikke behandlet av noen jury ennå.