Eivind Ambles mesterstykke
Liz of Hankø
– Denne båten kan ikke måles! Det var meldingen Eivind Amble fikk da «Liz of Hankø» skulle ha målebrev. Amble hadde utnyttet et hull i IOR-regelen som ingen konstruktører hadde oppdaget før ham.
For Eivind Amble stod valget mellom «Liz of Hankø», halvtonneren «Fram VIII» og minitonneren «Witchie», alle med sterke internasjonale resultater, da han skulle plukke ut sin aller viktigste seilbåtkonstruksjon. Når valget til slutt falt på «Liz of Hankø», begrunnet han det med at det var blant en- og totonnerne på denne tiden at man fant de beste konstruktørene, og en god plassering i dette selskapet ville bety mye for en internasjonal karriere.
Prosjektet ble derfor Eivind Ambles inngangbillett til hans årelange engasjement innen Offshore Racing Council, der han fungerte i Special Regulations Committee, til å begynne med under den legendariske Mary Pera, som i en årrekke var en sentral figur i administrasjonen av internasjonal havseilas. Senere ble han invitert inn i den prestisjefylte International Technical Committee, hvor han satt, først under Olin Stephens, deretter med Gary Mull som komitéformenn. Prosjektet ble derfor hans entré på den internasjonale arenaen, noe han i dag takker Jan Bucha Godager for. Godager var oppdragsgiveren til «Liz of Hankø».
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER