Eivind Ambles mesterstykke

LIZ OF HANKØ
MANNSKAPET: I Admiral?s Cup var fra venstre Eivind Amble, Jan Bucha Godager, Peder Lunde jr., Odd Godager, Christian Thommessen og Ole Kristoffer Røed om bord i «Liz of Hankø».
RORKULT: «Liz of Hankø» hadde rorkult og var godt balansert.
STOLT: Jan Bucha Godager er en stolt skipper med sitt nye «møbel».
KALDBAKT: «Liz of Hankø» ble bygd av tynne finerstriper av mahogni som ble limt sammen til et lett og sterkt skrog.
NÅ: «Liz of Hankø» seiler nå som turbåt.

Liz of Hankø

– Denne båten kan ikke måles! Det var meldingen Eivind Amble fikk da «Liz of Hankø» skulle ha målebrev. Amble hadde utnyttet et hull i IOR-regelen som ingen konstruktører hadde oppdaget før ham.

Publisert Sist oppdatert

For Eivind Amble stod valget mellom «Liz of Hankø», halvtonneren «Fram VIII» og minitonneren «Witchie», alle med sterke internasjonale resultater, da han skulle plukke ut sin aller viktigste seilbåtkonstruksjon. Når valget til slutt falt på «Liz of Hankø», begrunnet han det med at det var blant en- og totonnerne på denne tiden at man fant de beste konstruktørene, og en god plassering i dette selskapet ville bety mye for en internasjonal karriere.

Prosjektet ble derfor Eivind Ambles inngangbillett til hans årelange engasjement innen Offshore Racing Council, der han fungerte i Special Regulations Committee, til å begynne med under den legendariske Mary Pera, som i en årrekke var en sentral figur i administrasjonen av internasjonal havseilas. Senere ble han invitert inn i den prestisjefylte International Technical Committee, hvor han satt, først under Olin Stephens, deretter med Gary Mull som komitéformenn. Prosjektet ble derfor hans entré på den internasjonale arenaen, noe han i dag takker Jan Bucha Godager for. Godager var oppdragsgiveren til «Liz of Hankø».

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER