KATASTROFE: Det meste kan repareres, selv om dette nok er et tilfelle hvor løpet er kjørt...
HJØRNET: Noen ganger kan hele hjørnet rives av, da kan det - noen ganger - lønne seg å reparere seilet.
TYPISK: Overgangen mellom akterliksbånd og filmen er ofte et problemsted. Det kan fikses med selvklebende seilduk.
Hjørne: Selv om spinnakerhjørnet er revet av får en flink seilmaker det til å se helt «nytt» ut.
ENDER: Akterstaget kan gi spileposene mye juling. Disse trenger ettersyn.
SPILEPOSER: Spilerposer som ikke er gjennomgående, kan være et potensielt problem.
KJEKS: Har er trådene i seilet frie og kan enkelt feste seg i rigg eller utstyr.
FEIL: Her har noen lagd en for brå overgang fra hjørneforsterkningen til spinnakerduken i seilet. Da blir belastingen brå og seilet går i stykker.
TOPPEN: En «lurvete» genuatopp kan repareres slik at den blir enklere å få inn i forstagsprofilen.
SALINGEN: Salingshorn kan gjøre mye skade. Det ser heldigvis verre ut enn det er.
HÅPLØST: Det ser helt håpløst ut når spinnakeren er revnet flere veier og består av flere deler, men en flink seilmaker får det hele sammen igjen.
FORLIKSTAPE: Dette kan også repareres uten å ta av hele forliket.
FINNE TILBAKE: Det gjelder å finne hjørnets opprinnelige posisjon før man begynner å lappe det sammen. Seilmaker Thorkild Jakobsen setter det sammen.

Det meste kan repareres

Fortvilet over ødelagte seil? Seil­makeren kan fikse det meste.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER