Doublehanded er populært i Norge. Her fra starten av Norgeshus Seilmakeren Doublehanded.

Usikkerhet om doublehanded mixed offshore i OL

Det skriver David Munge i EuroSail News.

Publisert Sist oppdatert

I desember skal IOC godkjenne eller endre det olympiske programmet for OL i Paris 2024, som ble vedtatt av World Sailing for to år siden. Vedtaket fra Sarasota i 2018 inkluderer Doublehanded mixed Offshore som det stadig er knyttet mye usikkerhet til. I følge David Munge i EuroSail News bør man droppe denne disiplinen fra OL.

En viktig årsak til dette er kostnadene ved en ny kjølbåtklasse. Denne vil være den klart dyreste disiplinen under OL og det er lett å tenke seg at et budsjett for et 2-båts, 4-års prosjekt vil ligge på en million dollar. Dette inkluderer ikke lønn for mannskapene, men betaling av trenere, båt, seil og reiser. Lønn vil variere enormt, fra Europa og USA til mulig lavere nivåer i noen asiatiske land.

– Hvordan kan du øke deltakelsen til en hvilken som helst OL-klasse med så høye kostnader? spør David Munge.

Store krav til sikkerhet

Selv om IOC/WS stiller med båtene, hvilket er lite sannsynlig, vil de rikeste nasjonene legge ned store kostnader i forberedelser og få et forsprang på de mindre velstående. Ettersom seilingen foregår i Middelhavet, er sikkerhet av stor betydning. Ingen vil ha et nytt München.

Det innebærer at det gis sikkerhet på militært nivå for hver båt, i tre dager og to netter. Det er selvfølgelig mulig for den franske marinen å ta regningen, men dette gir en unødvendig kompliserte føringer for fremtiden.

Kostbart og krevende

Ettersom dette er OL må også hver båt ha dommere i tre dager og to netter. Hver dommer trenger en båt som er i stand til å takle alle værforhold, med en båtfører, for ikke å snakke om drivstoff. 10 båter, det vil si 10 dommere, tre skift á åtte timer per dag i tre dager betyr 90 dommere. Det medfører enorme kostnader. I tillegg kommer TV-produksjon som vil bli lekenes dyreste.

Pogo 6.5

Per i dag vet man ikke hvilken klasse som skal benyttes. Trolig finnes den ikke. At en produsent skal ha 20–30 båter klare per 31.12.2023 er lite sannsynlig. En mulig løsning kan være MiniTransat 6.5. Pogo produserer i dag en entypeversjon som kunne være aktuell.