Ericsson 3 i mål

Oppdatert: Ericsson 3 gikk i mål kl  07:36 GMT på en imponerende sterk 3. plass. Vi har akkurat snakket med en storfornøyd navigatør på bryggen i Cochin

Publisert

- Vi er kjemefornøyd med podiumplassen, selv om det lett kunne ha gått enda bedre, sier Aksel Magdahl til Seilas fra Kochin.

E3 ligger nå på 3. plass i Volvo Ocean Race med 14.5 poeng, og selv om flere av båtene bak vil kunne passere den nordiske båten i sammendraget, er det ingen tvil om at båten med nordmennene Aksel Magdahl, navigatør og Eivind Melleby, rormann, nå har etablert seg i toppsjiktet av denne regattaen som rangerer blant de mest krevende i verden, og der nivået også er blant de høyeste.

Adrenalikick etter sterk avslutning

Aksel er fremdeles høy på adrenalin etter de siste dagene, der mannskapet på E3 holdt roen etter at de først var blitt fraseilt av E4 som fikk en lokal byge, og deretter av Telefonica Blue som fikk vind som ingen hadde egnet med vest for hovedfeltet.

- Da gjalt det å holde hodet kaldt, sier Aksel idag. - Slik er jo seiling og dette var forhold vi ikke kunne gjøre noe med, og da var det om å gjøre å seile båten så godt vi kunne. Puma, Green Dragon og Delta Lloyd lå alle så tett bak oss at vi til en viss grad kunne kontrollere dem, men jeg må innrømme at det føles spesielt bra at vi dro fra dem mot slutten av racet sier Aksel.

Opptur for laget

Volvo Ocean Race har til nå vært en stor opptur for den ungen norske navigatøren som nå for alvor har gjort seg bemerket blant de me erfarne i dette sirkuset. Eivind sier til Seilas at han har forsøkt å legge ett og ett egg i kurven, fremfor å gå for de spektakuære bruddene. - Det har vi lyktes ganske bra med, sier Aksel som bortsett fra det siste døgnet i sydishavet for kursen ble satt nordover, da de seilte med redusert seilføring, har hatt et lite fartsoveskudd i de felste forhold.

Dramatikk med full spinnaker

Etappens mest dramatiske episode var utvilsomt da båten med den største spinnakeren satt, broachet i en 45 knops vindbyge etter å ha satt baugen ettertrykkelig ned i sjøen foran. - Etter den episoden valgte vil å seile litt mer konservativt og fokusere på sikkerhet, forteller Aksel.

Kompleks regatta

Komplekstiteten i Volvo Ocean Race for alvor sunket hen hos navigatør Magdaghl. - Det er ikke mulig å ta strategiske hensyn i forhold til båter som er så mye spredt som det ofte er tilfelle her, sier han. -  Når man selv ligger i lite vind er det ikke mulig å gardere seg mot at båtene bak kan bli favorisert og seile under helt andre forhold, sier han.

Opplagt Magdahl

Aksel er strålende fornøyd, ikke bare med plasseringene i Volvo Ocean Race, der E3 nå har to 3. plasser i mål, men også med å seile i regattaen. - Dette er virkelig moro, sier en opplagt Magdahl som suger erfaringene til seg og som sikkert ikke vil gi seg med denne jorden rundt seilasen. - Vi er riktignok inne i en tidlige fase av regattaen, men jeg kan allerede nå si at jeg kommer til å ville gjøre noe lignende også i fremtiden, sier han.

Reparasjon og restitusjon

Laget har nå vel to uker til å foreta reparasjonen og til å restituere seg. - Bortsett fra noen småreparasjoner er det ikke mye vi skal gjennom, sier han, men han understreker at etappen tross alt har vært krevende og flere av kameratene ombord nå er kraftig slitne. - Men om det blir gjort forandringen i laget er det for tidlig å si noe om sier han og bekrefter at laget har løftet seg siden starten, men at det er mer å gå for for det frtemdeles uerfarne laget fra Norden.

Kommentar fra Aksel Magdahl