Erik har ankommet Island. Klar for Grønland

Erik har ankommet Island etter en krevende avslutning av seilasen med vind rett imot. Det ble mange bølgeslag og lite søvn.

Publisert Sist oppdatert

Erik har ankommet Island etter en seilas på 4 dager og 390NM. Det var varierende vind underveis. Erik hadde ikke genakeren på denne etappen etter den gikk i sjøen og ble ødelagt på vei til Shetland. Genakeren var savnet på denne etappen siden han hadde svak slørvind ved avgang Færøyene.

Kaldt og rått

Siste del av seilasen mot Vestmannaeyjar fikk han 20-25 knops vind rett imot. Sterk strøm, skiftende vind og båttrafikk gjorde at det ble lite søvn det siste døgnet. Seilmagasinet snakket med han etter han ankom Reykjavik. Han innrømmet at han fortsatt var litt fysisk redusert etter operasjonene på Færøyene. Det var derfor godt å kunne fortøye til land og få noen timer sammenhengende søvn. Den kraftige motvinden hadde ført til at det hadde kommet flere tiltals liter med vann inn ved den gjennomgående masten. Dette vannet ble plaskende rundt og gjorde det rått og kaldt.

Båt utstyrt for soloseiling

Erik har lang erfaring med soloseilas og har utstyrt båten for dette. I salongen har han en Raymarine Axiom 7 kartplotter. Denne kan også vise video fra de to kameraene som er montert. Et i toppen av masta som peker forover og et akterut som viser seilføringen. Båten er også utstyrt med OSCAR-system som er designet for å oppdage farer som ikke kan oppdages av radarer, AIS eller ekkolodd. Systemet bruker kamera sammen med kunstig intelligens og skal kunne oppdage andre fartøyer, uidentifiserte flytende gjenstander som tømmerstokker, bøyer eller containere, samt sovende sjøpattedyr.

Systemet varsler og sporer posisjonen og avstanden til trusselen. For Erik vil det være viktig at systemet fanger opp eventuell drivis og isfjell. Erik bruker i stor grad Hydrovane-vindror, og er svært fornøyd med dette. Samtidig krever det et overvåkent blikk siden det vil forandre kursen ved vindendringer. Erik har fått hjelp av en av sine mange supportere med å få hentet og lagret den nye A5 genakeren fra Rolly Tasker. Han har også tatt seg tiden til å ta fantastiske dronebilder under oppholdet på Island

GENNAKER: Nytt seil er blitt sendt til Island.
GENNAKER: Nytt seil er blitt sendt til Island.
ISLAND: Thridrangar fyr, et av verdens mest utilgjenglige fyrlykter, 4,5 nm ut i havet sør for Island.
ISLAND: Thridrangar fyr, et av verdens mest utilgjenglige fyrlykter, 4,5 nm ut i havet sør for Island.
I HAVN: Thura hjalp Erik med den nye genakeren fra Rolly Tasker.
I HAVN: Thura hjalp Erik med den nye genakeren fra Rolly Tasker.

Alle gode ting er tre

Første mulig værvindu for å fortsette turen til Grønland er på søndag. Satellittbilder viser at det ikke er solid is ved Grønland. Erik har derfor gode forhåpninger om å nå fram til Grønland. Han vil i første omgang flytte båten lenger nord på Island til Grundarfjordur for å ha optimalt utgangspunkt for videre seilas. To ganger tidligere har han blitt stoppet fra å nå målet. Første gang var det et tykt belte av is utenfor Grønland. Året etter fikk han Covid underveis på seilasen.

Følg Erik sin tur på hans hjemmesiden:

Eller Instagram og Facebook:

Artikkelforfatter: Jon Espen Skogdalen

Artikkelforfatter: Jon Espen Skogdalen

Jon Espen Skogdalen begynte å seile i voksen alder. Første båt var en Maxi Mixer tilpasset regattaseiling. Overrigget, og med lensetakler og laminatseil ble det en bratt læringskurve. I dag seiler han en Ovni 395 med base i Trondheim. Båten blir brukt hele året. Skogdalen har skrevet flere nyhetsaker for SEILmagasinet i sommer.