Beneteau Excess 14

IMPONERT: Excess 14 imponerte under testen og var raskere enn forventet.
IMPONERT: Excess 14 imponerte under testen og var raskere enn forventet.

Excess har funnet formen

Beneteaus nysatsning skulle gi mer sporty og lekne katamaraner. Med Excess 14 har fabrikken lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Excess 14 imponerte under Årets Båt-testingen i Spania. Dette er en båt som ligger tett opp mot Nautitech 44 Open i egenskaper, men til en litt lavere pris. Excess 14 starter på 6,2 millioner kroner, men båten vi seilte hadde en prislapp på 9 millioner kroner.

Bygget smartere

Lav vekt gir bedre egenskaper. Vektreduksjon er generelt et nøkkelord for en vellykket katamaran og Beneteau har brukt mye ressurser på utviklingen av Excess 14. Båten er smart bygget og verftet har gått lengre i hvor det kan fjernes vekt uten at det går ut over styrken. Båten er bygget etter en mer avansert lamineringsplan. Vi har sett at Lagoon bruker mye kryssfiner. I Excess er alt bygget i sandwich med skumkjerne.

Excess er også utviklet for å krysse best mulig uten stikkjøler. Katamaranen har fast kjøl under skrogene med bedre profil, og som er litt dypere. Faste kjøler gir både mer plass under dekk og billigere båt. Excess kan også stå på kjølene ved landsetting.

Excess 14 har asymmetriske skrog. Skroglinjene inn mot midten er flatere, dette skaper mindre bølger mellom skrogene. Slike bølger, som krysser hverandre under skroget er med å øke motstanden. Excess 14-løsningen skal gi høyere fart og økt komfort.

Mens Lagoon kanskje frister kjøpere som kommer fra motorbåt vil Excess krysse av på flere bokser for dem som kommer fra seilbåt.

SIKKERHET: Excess har sikring på storseilskjøtet. Den ryker om kreftene blir for høye, slik at bommen slipper ut krefter i seilet.
SIKKERHET: Excess har sikring på storseilskjøtet. Den ryker om kreftene blir for høye, slik at bommen slipper ut krefter i seilet.
REV: En katamaran har en tabell som viser når seilene må reves. Første rev skal inn ved 11 m/s.
REV: En katamaran har en tabell som viser når seilene må reves. Første rev skal inn ved 11 m/s.
TRAMPOLINE: Det er spart vekt i forskipet.
TRAMPOLINE: Det er spart vekt i forskipet.
UTEPLASS. Godt med sitteplasser ute i cockpiten.
UTEPLASS. Godt med sitteplasser ute i cockpiten.
KONTROLL: Alt av liner er ført bak til rormannen.
KONTROLL: Alt av liner er ført bak til rormannen.

Lett vind

SEILmagasinet fikk kun testet Excess 14 i lett vind, 2-3 sekundmeter, men med både fokk, code og gennaker. På kryss seilte vi 35 grader mot relativ vind, eller 55 grader mot sann vind, i tre knop fart ved fem knop vind. På skarp slør, med code, seilte vi nesten like raskt som vindhastigheten.

Testet mot katamaraner med stikkjøl klarte Excess 14 seg overraskende bra på kryss. Også på slør imponerte modellen.

Bommen er lavt plassert og subber nesten overbygget. Dette gir mer seilareal lengre nede, noe som er en fordel med tanke på stabilitet.

Tabellen som viser når du må reve sier at code-seilet kun skal brukes i lett vind. Storseilet reves ved 10 sekundmeter, andre rev skjer ved 14 sekundmeter

COCKPIT: Overbygget har vinduer 360 grader. Det er god sikt gjennom salongen, som er viktig for rormannen.
COCKPIT: Overbygget har vinduer 360 grader. Det er god sikt gjennom salongen, som er viktig for rormannen.
RATT: Styreposisjonene er plassert bak, ut i vert skrog.
RATT: Styreposisjonene er plassert bak, ut i vert skrog.
BYSSE: Åpningen ut har en moderat størrelse. Det gjør byssa større.
BYSSE: Åpningen ut har en moderat størrelse. Det gjør byssa større.
SALONG: Byssa er trukket bakover, med godt av kjøleplass til styrbord. Sittegruppen har en slags kartbord mot babord.
SALONG: Byssa er trukket bakover, med godt av kjøleplass til styrbord. Sittegruppen har en slags kartbord mot babord.

Mer sporty

Excess 14

Skroglengde13,34 m
Bredde7,87 cm
Mastehøyde19,78 m
Dybde1,48 m
Vekt 12,8 tonn
Storseil83 kvm
Genua40 kvm
Code 072 kvm
Motor2 x 45 hk
Diesel2 x 200 l
Vann300 l

Excess har en annen stil enn Lagoon. Den opplagte forskjellen er plasseringen av styreposisjonen. Her er det ratt lengst akter i begge skrog. Løsningen har fordeler og ulemper. Den største fordelen er at du får bommen lavere.

På Excess var styringen bra og direkte. Jeg opplevde at jeg fikk mer kontakt med båten, en følelse jeg har ofte manglet på andre katamaraner.

Excess er lettbygget, og det er også en lettere og friskere stil både over og under dekk. En mer sporty stil. Excess kaller stilen «skandinavisk» og da tenker de nok mer på dansk møbeldesign og mindre på Orust-tradisjoner.

Skrogene har mye volum over vannlinjen og det er godt med plass. Testbåten har tre lugarer med et arbeidsrom forut i eierskroget. Her er det også en ekstrakøye. Salongen er diger, men det går på bekostning av eget kartbord.

Excess 14 er enklere og litt billigere enn flere av konkurrentene. Verftet har ikke spart på fugemassen ved montering av innredningen. Bedre lydisolering av motoren hadde hjulpet på kvalitetsinntrykket, men dette er like fullt en perfekt båt for sosial kystseilas, men virker ikke like solid som Nautitech 44 Open som vant kategorien i Årets Båt i Europa.

KONTOR: I eierskorget er det god plass til å breie seg.
KONTOR: I eierskorget er det god plass til å breie seg.
EKSTRA: I versjonen med tre lugarer har du et roterom fremst i styrbord skrog. Her er det madrass for en ekstra køye.
EKSTRA: I versjonen med tre lugarer har du et roterom fremst i styrbord skrog. Her er det madrass for en ekstra køye.

.