
Fatuhiva: – Spekkhoggerne ristet i hele båten
Etter grunnstøtingen utenfor Tyskland har tre av jentene om bord Fatuhiva seilt med «Nova Vida», en Najad 570. Forrige uke ble Najaden angrepet av spekkhoggere.
«Fatuhiva» kastet loss fra Oslo 16. august, og etter bare fem uker til sjøs har de opplevd både grunnstøting og spekkhuggerangrep. Her forteller de med egne ord om angrepet og planen videre.
Krysset Biscaya
For tre uker siden seilte vi på en sandbank utenfor Tyskland med vår egen båt «Fatuhiva» som nå blir reparert i Cuxhaven. Landssyken kom fort og vi ble derfor veldig ivrige da vi fikk tilbud om å seile som mannskap med langturseilerne Morten og Anders fra Cherbourg og over Biscaya mot Middelhavet. Vi var klare for å seile igjen, og vi så det som god erfaring å ta denne krevende etappen med dyktige seilere før vi skal ut i samme farvann med egen båt i oktober. Biscaya var utfordrende med rotete sjø og sterk vind, men bukten var passert på tre døgn, og etter seks dager var vi i Cascais i Portugal.



Spekkhogger på seks meter
Litt før kl. 11 lørdag 13. september seilte vi videre med Morten og «Nova Vida» fra Cascais og planen var å seile en dagsetappe til Sines litt lenger syd i Portugal. Det har nylig vært tilfeller av spekkhoggerangrep på seilbåter langs kysten fra La Coruña nord i Spania og ned til Gibraltar. Vi hadde allerede seilt i utsatte områder og fulgte nøye med på nettsiden orcas.pt og Facebookgruppene Orca Attack Iberia og Orca Attack Reports som informerer om angrep og observasjoner av spekkhoggerne.
Det er pent lite man kan gjøre for å unngå angrepene helt, og i grunn handler det om flaks og uflaks. Samtidig florerer det av kjerringråd som skal skremme bort dyrene. Vi har blant annet blitt anbefalt å rygge båten, bruke undervannsfyrverkeri, helle ut bensin eller eddik og drysse sand. I tillegg er det anbefalt å enten holde seg langt utenfor kysten eller på rundt 20 meters dybde. Vi holdt oss derfor nærme land, men ønsket å seile strekket raskest mulig og vi seilte derfor på rundt 30 meter.


Spekkhoggerne ble sist observert nær Gibraltar og det var flere andre båter i nærheten av oss. Vi var utenfor Lisboa da det like før kl. 12 den 13. september ristet i hele båten, og rattene slo hardt og raskt over. På siden av båten så vi med vantro en stor spekkhogger som var rundt seks meter lang. Den og flere angrep roret flere ganger fra begge sider og vi mistet raskt styringen i rattene. Vi hadde på autopilot da de angrep roret. Til tross for at dette var frarådet av noen ettersom det kan gi større skader på styringsmekanismen, reddet det sannsynligvis fingrene til den på roret fra å brekke da rattet ble slått over.
Angrep tre seilbåter
Kaptein Morten satte raskt båten i revers for å riste spekkhoggeren av oss og vi merket godt at roret til slutt var slått hardt til babord ettersom båten begynte å gå i sirkler. Vi andre fant frem eddik og helte det ut ved dyrene. Etter flere intense minutter med harde slag mot roret dro dyrene videre til Oceanview, en Jeanneau på 34 fot som seilte et par hundre meter unna oss.


Vi har konkludert med at dette sannsynligvis var et resultat av bakkingen og at det var en annen båt i nærheten som var innenfor den typiske størrelsen på båter som blir angrepet. «Oceanview» ble virkelig herjet med, og det var vondt å se spekkhoggerne komme opp langs skroget og etterpå dundre inn i roret så hele båten ristet. Til slutt ble roret på seilbåten revet av og båten begynte å synke. Heldigvis ble mannskapet om bord reddet i god tid av en rib med turister på kystsafari. Dette er en av totalt seks båter som har gått ned siden angrepene begynte for fem år siden. En tredje båt ble også angrepet av den samme flokken på fire dyr. Den fikk også store skader. I dagene etter har vi hørt om flere tilsvarende angrep og det er nå frarådet å seile i området mellom Cascais og Gibraltar.


Etter angrepet holdt vi kontakt med både kystvakten og flere båter i området på kanal 16 på VHFen. Skadene på «Nova Vida» var ikke kritiske, så vi måtte vente halvannen time på hjelp. Vi monterte nødroret, men det lot seg først ikke rikke fordi roret var slått ut av kretsen det brukes i og hadde kilt seg fast hardt til babord. Etter over en time fikk Morten lirket nok på nødroret til å kunne bruke det til å styre de ti nautiske milene tilbake til Cascais. Samtidig kom det en rib fra kystvakten som skulle taue oss, men endte opp med å kjøre ved siden av oss som standby. Inne i marinaen strammet vi opp roret så det var rett og brukte trusterne til å manøvrere.

Unngår kysten av Spania og Portugal
Nå er «Nova Vida» løftet på land og skal repareres de neste ukene før båten kan krysse Atlanterhavet. Arbeidet er allerede i gang og Najad og Orust Yachtservice tok kontakt med Morten nesten umiddelbart etter hendelsen for å høre om de kunne bistå med noe. Vår egen båt «Fatuhiva» er forhåpentligvis snart klar for å sjøsettes igjen i Tyskland. Videre planlegger vi å seile fra Cuxhaven til den engelske kanal og krysse Biscaya fra Falsmouth syd i England til La Coruña. Etter opplevelsen med spekkhoggerne vil vi unngå den spanske og portugisiske kysten så godt det lar seg gjøre. Vi skal derfor sannsynligvis seile ut fra Nordspania til Madeira før vi drar til Kanariøyene. Det blir spennende å seile fra Nord-Europa såpass sent, men vi er forberedt på harde etapper og gleder oss stort til å seile divaen vår igjen!
