Fra konkursbo

Finngulf kjøpt av Tresfjord

Finngulf kjøpt av Tresfjord

Det svensk/estiske verftet Tresfjord Yachts AB har kjøpt rettigheter og verktøy fra det finske seilbåtverftet Finngulf.

Publisert Sist oppdatert

Det velkjente og velrennomerte finske Finngulf-verftet har slitt i motvind de senere årene, men i oktober i 2011 måtte verftet kaste inn håndkleet og erklære seg konkurs. Nå er produksjonsrettigheter og former til de finske båtene kjøpt av Tresfjord Yachts AB, et motorbåtverft  med norsk opprinnelse. Etter det SEILmagasinet erfarer dreier kjøpet seg om modellene fra 40 fot og nedover.

LANGE TRADISJONER. – Tresfjords motorbåter og Finngulfs seilbåter har like verdier og en lang tradisjon i skandinavisk båtbygger-tradisjon, og det er med stolthet vi har tro på potensialet til disse båtene, heter det i en pressemelding i forbindelse med overtakelsen.

Finngulf hadde tre modeller i den aktuelle størrelsen da verftet la inn årene; Finngulf 331, Finngulf 37 og Finngulf 41. Da verftet gikk konkurs, var de dessuten i gang med å utvikle en 38-foter som skulle erstatte Finngulf 37. I tillegg stod Finngulf 43 og Finngulf 46 på programmet.

FLERE NYE AKTØRER. Den finske konstruktøren Karl-Johann Stråhlmann står bak de fleste nye modellene, bortsett fra Finngulf 43, som er tegnet av Farr Yacht Design. Stråhlmann Yacht Design skal bistå de nye eierene i videreutvikling av båtene, mens Castello Yachts Oy vil få ansvar for produksjonen av båtene.

Finngulf ble etablert i 1981 av finnen Stig Nordblad, og det har i alle år vært et anerkjent finsk verft – kjent for å bygge kvalitetsbåter. Den mest kjente Finngulf-modellen i Norge er nok Tommy Bergmans beryktede Finngulf 39 ved navn LURINGEN.