RASKEST: Øyvind og Morten Knudsen i First 34.7 «Lethe» tok en suveren seier i årets Færder, nesten 30 minutter for neste båt på korrigert tid.

Vant Færder’n, nå EM

Brødrene Øyvind og Morten Knudsen i First 34.7 «Lethe» var raskeste shorthanded-båt rundt Tristein, men fikk ikke tid til å feire.

Publisert Sist oppdatert

Det er 32 båter påmeldt til europamesterskapet som starter onsdag 14. juni og ni av disse er norske. Flere av disse seilte også Færderseilasen, og fikk dårlig tid til å komme seg sydover etter målgang på lørdag. Harald Walder i JPK 10.80 «Mika» var en som valgte å seile den korte banen under Færderseilasen for å ha større sjanser på å rekke ned til europamesterskapet.

Vinnersporet

– I Færder’n kom vi bra ut fra start første over linjen ved bøya, hadde en båt mellom oss og merke men den hadde ikke fart så vi fikk fri vind. Gikk deretter vest mot Bygdøy, Lysaker fjorden og langs øyene. Frem til begrensing ved Nesodden var det nok bedre å ligge øst, erfarer Øyvind Knutsen.

Fra Gåsøya og ned mot Nærsnes var fokus på å følge dreininger, finne områder med vind. Dette var spesielt viktig når det ble lens ned mot runding Slemmestad, hvor det kom flærrer med vind som vi jibbet mellom. Fra Slemmestad holdt vi vest av rumbline, før vi krysset over mot Aspond og slo langs med den.

DRØBAKSUND: «Lethe» med god fart med et sydvestlig drag ved kl 20:00 tiden.

Vest for Oscarsborg

–Vi gikk deretter nær land på Håøya til Oscarsborg, hvor vi gikk på innsiden, noe som viste seg å være et dårlig valg (Wii 2 og oss tapte en god del mot hyrokkin der). Etter sjeteen gikk vi over på øst siden, slo på dreininger innenfor 30 m dybden, ikke raskeste sporet siden noe bedre vind lenger ute, men når dreiningen mot øst som var meldt kom lå vi korrekt å fikk bra driv ut sundet og mot Jeløya.

Vi gikk langs Jeløy på vekslet mellom code og 3er, og klarte å holde bra fart og kontakt med Wii og Hyrokkin. Gikk innenfor Gullholmen noe vi tapte en del på, mot de som gikk utenfor. Fra Gullholmen gikk vi rett mot Fulehuk, skiftet mellom 3er og code, forteller Knutsen.

Jobbet med trim

–Vi fant ut at vi manglet litt fart med code og jobbet litt med det. Vi rigget til et nytt skjøtepunkt omtrent ved Bolærne, noe som ga oss litt ekstra fart ut mot Tristein. Fra Tristein var det fokkeslør til Fulehuk hvor vi satte code, fikk veldig bra fart pga nytt skjøtepunkt ned til Slagen. Fra slagen og inn skiftet vi over til A2 som vi holdt inn til mål, forteller Knudsen.

BREIANGEN: «Lethe» i åpent farvann like før midnatt. Her med et lett drag fra sydøst.

Under 17 timer

Duoen brukte 16 timer og 54 minutter med 34-foteren, over en halvtime bak «Hyrrokkin» som de forsøkte å holde. Men det holdt til gull, nesten 30 minutter foran andre båt på korrigert tid. Første båt over målstreken i denne klassen var Xp 44 «Framtia» som brukte bare 16 timer, men med høyt måletall holdt ikke det til mer enn 8. plass.

Sølvet i klassen gikk til Sigvart Schøning-Olsen og Trond Evensen i Farr 31 «Farracuda», og bronsjen til Ole Aabel og Bente Vikenes i Farr 30 «Wii 2».

SØLV: Gode gamle Farr 31 holdt høy fart og ble nest beste båt i shorthandedklassen rundt Tristein.
BRONSE: Farr 30 «Wii 2» klarte seg godt i den lette vinden.
RASKEST: Av shorthandedbåtene rundt Tristein av Xp 44 «Framtida» raskes.

Klar for EM

–Fra mål gikk vi direkte sydover med en liten pitstop på Hvasser for å fylle diesel. Vi motorseilte nedover mot Læsø, rolig forhold og vind som dreide mot nord så sovet på skift. Vi var ikke under dekk i løpet av færder’n. Omtrent 5 nm nord av Læsø, møtte vi sønnavind ~20+ knop. Siden vi var rigget for lettvær, ble det en liten stopp for å stramme forstag, skifte til tung 3er før vi slo inn mot Sverige for å møte østavind som var meldt litt senere på dagen. Seilte nedover svenskekysten(i 2kn motstrøm til omtrent Varberg før vil falte av for å komme inn mot nordenden av Sjælland for å slippe unna strømmen i Øresund. Ble mer motorkjøring når vinden løyet, og senere dreide på syd. Endte med at vi hadde en liten pitstopp i Hornbekk for å få tak i litt ekstra diesel siden vi var usikre på om vi kunne komme helt frem på det vi hadde. Kom inn til Helsingør ca. 11 søndag kveld, Under 36 timer fra Hvasser.

For EM er målet å seile bra, men vet lite om konkurrentene. Vi er eneste norske i klasse C, så veldig usikker hva som er et realistisk mål, avslutter Knudsen.