Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Forut for sin tid

Sigurd Fr. Herbern var spissgatter-konstruktøren foran alle i Norge, men fremfor alt var han en av de første som tegnet båter med delt lateralplan.

Publisert

Kongen av spissgattere

Killing og delt lateralplan

Det bemerkelsesverdige ved Herberns karriere som båtkonstruktør, var spranget han tok fra de tradisjonelle, langkjølte spissgatterne til moderne havseilere med delt lateralplan. Bortsett fra Johan Anker som forsøkte dette med stort hell inntil målereglene forbød slik båter rundt 1900, var Herbern en av de første som tok opp tanken igjen.

Etter mange skisser på slutten av 1940-årene så Killingen dagens lys i 1952. Dette skulle være den ultimate juniorbåten, garantert fri for kullseiling og morsom å seile under alle forhold. De første båtene ble bygd i finér hos Borge Bringsværd i Drøbak, men Bringsværd ville gjerne bygge en egenkonstruert båt og tegnet BB11, som etter hvert også overtok for Killingen i popularitet – til tross for at båten utvilsomt designmessig var et skritt i feil retning.

Killingen hadde sine trofaste tilhengere, og i den lille seilforeningen Bidevind på Langodden utenfor Oslo var Killing selve livsnerven i foreningens drift inntil den ble nedlagt på slutten av 1960-årene. Da hadde Splitkein-fabrikken til Laila Schou Nilsen, mer kjent for skiproduksjon, tatt over byggingen av den lille kjølbåten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her