Forut for sin tid

Sigurd Fr. Herbern var spissgatter-konstruktøren foran alle i Norge, men fremfor alt var han en av de første som tegnet båter med delt lateralplan.

Publisert Sist oppdatert

Kongen av spissgattere

Killing og delt lateralplan

Det bemerkelsesverdige ved Herberns karriere som båtkonstruktør, var spranget han tok fra de tradisjonelle, langkjølte spissgatterne til moderne havseilere med delt lateralplan. Bortsett fra Johan Anker som forsøkte dette med stort hell inntil målereglene forbød slik båter rundt 1900, var Herbern en av de første som tok opp tanken igjen.

Etter mange skisser på slutten av 1940-årene så Killingen dagens lys i 1952. Dette skulle være den ultimate juniorbåten, garantert fri for kullseiling og morsom å seile under alle forhold. De første båtene ble bygd i finér hos Borge Bringsværd i Drøbak, men Bringsværd ville gjerne bygge en egenkonstruert båt og tegnet BB11, som etter hvert også overtok for Killingen i popularitet – til tross for at båten utvilsomt designmessig var et skritt i feil retning.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER