Liten mann i stor båt

I går måtte Francois Gabart midlertidig fikse en spile i storseilet. Filmen gir ett inntrykk av dimensjoner.

Publisert Sist oppdatert

I går måtte franskammen senke storseilet på 350 kvadratmeter for å fikse en spile som skapte problemer. Spilen i karbonfiber ble kappet inne ved masten med en batteridrevet vinkelsliper. Jobben ble gjort uten å redusere vesentlig på farten. Trimaranen bar fulle forseil. Jobben ble startet kl 0715 i går, og farten var aldri under 11 knop. to timer senere var farten tilbake til 27 knop.

RASK: Gabart holder høy fart, og øker stadig ledelsen i forhold til Covilles rekordseilas i fjor. Værsystemet vil også gi et bedre spor litt lengre sør.
RASK: Gabart holder høy fart, og øker stadig ledelsen i forhold til Covilles rekordseilas i fjor. Værsystemet vil også gi et bedre spor litt lengre sør.

En av årsakene til Gabarts suksess er evnen til å fikse ting. Under Vendee Globe var han alltid i front. Fiket småting før det ble til større problemer. Gabart er utdannet ingeniør, og er en skikkelig handyman.

Bare øker forspranget

På morgentimene ligger Gabart 415 nm foran Covilles rekord. Gabart seiler både raskere, og kortere vei. Han holder optimal kurs. Både fart gjennom vannet, og fart mot mål er 34,9 knop. Tross reparasjoner, så har Gabart seilt hele 761 nm det siste døgnet. Farten bare øker, og det gjør også snittfarten som er i ferd med å krype opp mot 32 knop, den høyeste målingen så langt.

Tøffer forhold

For to dager siden var Gabart ved ekvator. Nå har temperaturen falt til 14 grader. Det har blitt lite søvn siste døgnet også, bare 2 timer og 25 minutter.

Høytrykket som skapte en barriere i går er i ferd med å trekke seg nordøst-over. Det gir en mulighet for Gabart å smett under. Han vil finne en nærmest optimal breddegrad for å seile østover. Han vil komme lengre syd enn Coville i fjor. Det vil gi Gabart en kortere vei, men også gjøre det tøffere.

Han leder nå med over et halvt døgn på Coville. Det kan i løpet av ett par dager øke til ett døgn.