Ikke bare norske

Flere har reist langt for å delta i Færderseilasen. Og det er kule båter.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: «Hyundai» har seilt Færderen før, da med en annen sponsor.

Lengst har Erling Lorentzen reist. «Saga» har i vinter ligget i Norge, men pendler ofte mellom Brasil og Norge, og har vært en fast deltager de siste årene. I år er båten toppet med seilstjernet Torben Grael om bord.

Fra Middelhavet

«Irene VII» ble bygget i Vollen hos Anker & Jensen for 80 år siden. Nå er den 55 fots lange båten transportert til Norge for å delta på Færder’n, samt Hurum Trebåtfestival forrige helg, og Risør i August.

Fra Belgia og Tyskland

Robrecht De Bock fra Belgia har deltatt i Færderseilasen før. Den gang i 11 MOD. Han seilte i 2007 hvor han vant med over tre timer på neste båt. Den gangen var det svært lite vind, og mange som ikke rakk verken fest eller maksimaltid. Denne gangen seiler Bock en Salona 40.

Arne Moritz fra Tyskland seiler en Andrews 56 og stiller i R45 pluss-klassen.

Mange svenske

Ingen dansker kommer opp i år, men det gjør svenskene. 15 båter. Litt overraskende er det bare en svensk Express med. Her har det deltatt mange gode svenske opp igjennom årene. Har nivået vårt blitt for høyt?

Bengt Falkenberg i Teknova har kommet for å vinne. Vil han klare det i sin M34. Båten seiler R36-klassen og har et høyt måletall. One-off båten «Progressiva» er med igjen. Den seiler i R45 pluss-klassen. Men den største båten som deltar er 100 fots «Hyundai», også den i R45 pluss-klassen.