GAMLE GUBBER: «Fri av Fjærholmen» var best, og hadde et mannskap med snittalder på 64 år.

Eldre gubber vant med gammel båt

«Fri av Fjærholmen» vant suveren den lille klassen i ORCi NM, og viser at mye er mulig med en turseiler fra 2002.

Publisert Sist oppdatert

Mens det ble en tett kamp om sølv og bronse, så var Jan Petter Rød og hans lag fra Tønsberg seilforening i egen klasse under norgesmesterskapet i ORCi på Nesodden denne helgen. Laget vant tre av seks seilaser, og hadde femteplass som dårligste plassering. Det ga ni poeng, under halve poengsummen til sølvvinner Bjørn Vadholm i X-35 «Barcarole opus IV». Vadholm endte et halvt poeng bedre enn bronsje og fjerde som begge endte med 19 poeng. 

Fra venstre: Jørn Osnes, jan Erik Johansen, Odd Ragnar Johansen, Harald Walle, Skipper Jan Petter Rød, Henning Traalum, Per W. Buttler Wang og Kjell Rune Magdahl.

Gode rutiner

– Jeg bestilte Dehler 36 «Fri av Fjærholmen» i 2001, og fikk båten i 2002. Siden har jeg beholdt henne, forteller Jan Petter Rød på telefon med SEILmagasinet. Ved siden av regattaseiling blir 36-foteren også benyttet til turseiling. Båten fremstår som anonym på brygga, men har en lang merittliste. Den har vunnet Færder- og Hollenderseilasen utallige ganger. «Fri av Fjærholmen» vant også NM i 2017, foran verdensmesteren «Santa». I fjor ble det bronse. Den gangen seilte båten uten skipperen Jan Petter Rød om bord. 

– Vi er en sammensveiset gjeng som har fått mange timer om bord. Vi har vært med lengre enn de fleste, mener skipperen

Han antar at snittalderen på mannskapet er på 64 år. 

– Seiling er en lagidrett du kan bedrive lenge. Det er ingen grunn til å slutte selv om du ikke lengre er yngst, mener Rød. 

Fri av Fjærholmen
PÅ: Gode starter er en av hemligheten til gullet, her fra første seilas.
LENS: «Fri av Fjærholmen» er en Dehler 36 konstruert av Judel & Vrolijk

Gode seil

– Båten er noen år, men seilene er ikke gamle, avslører vinneren. Gode seil betyr alt mener han. Rød har et langt samarbeid med Elvstrøm, og han bytter ut forseilene etter 4-5 år. 

– Genuan er lett, og etter hvert får seilene slitasjeskader. Da må de byttes. Storseilet har et lag tafetta, og tåler mer, forteller vinneren. Båten har en genoa som byttes til en fokk når det blåser. Idealføret er fire til åtte meter per sekund. 

Var for vekt

– Vi seiler alle onsdagsregattaene i Tønsberg, og bruker disse dagene til trening. Da møter hele laget opp, hver onsdag. Det er seriøs trening, avslører NM-vinneren. 

Han forteller også at Dehler 36 JV er svært var for vektplassering. Dette kjenner mannskapet, og er en del av knepene som denne gangen ga seier. 

Calle Andersen i Landmark 43 «Game» tok NM-gullet i den store klassen. 

Du finner resultatlisten her