Gabarts nye leketøy

I dag ble nye Macif satt på vannet. Rorbladet avslører nye ideer.

Publisert

Unge Francois Gabart ble en idrettstjerne etter å ha vunnet Vendee Globe, soloregattaen rundt jorda. Det har lenge vært kjent at franskmannen skal ta skrittet opp i den gjeveste klassen, den største flerskrogsklassen.

Bygget for rekorder

Route du Rhum om tre år er et opplagt mål. Det er også diverse hastighetsrekorder som Francis Joyon solorekord over Atlanterhavet på 5 døgn, 2 timer og 56 minutter, eller Francis Joyon rekord alene rundt jorda på 57 døgn, 13 timer og 34 minutter som har blitt stående helt siden 2008.

Kan fly

Det er VPLP som står bak designet av den 30 meter lange trimaranen. VPLP står også bak Spindrift ex Banque Populaire som nå leder Fastnet Race, men Macif blir enda mer ekstrem. Macif er 10 meter kortere, men veier bare 14,5 tonn, mot Spindrifts 21,5 tonn. Men den dynamiske vekten blir langt lavere, kanskje helt ned mot null. Dagens bilder viser båtens T-foiler på rorene, ikke ulikt siste generasjons America’s Cup båter. Foilene på roret er der for å gi løft, ellers vil det bare gi motstand.

Aerodynamisk

IMOC60-båten til Gabart hadde en ny type overbygg med god beskyttelse. Den nye trimaranen setter også en ny standard. Gabart kan stå trygt og tørt å styre mens vind og sjø kan fly over dekk uten å begrense båtens fart.

Garbart får også en akterkabin med en vanntett dør rett inn fra styreplassen. Mens Francois Gabart kan glede seg over sitt nye leketøy, gjør hans gamle IMOCA 60 det svært godt i Fastnet Race. Båten heter nå SMA og leder klassen foran siste generasjon IMOCA 60-båter.

Noen data

Lengde 30 m

Bredde 21 m

Dybde 4,5o m

Vekt 14,50 tonn

Mastehøyde 35 m

Seilareal kryss 430 kvm

Seilareal slør 650 kvm