Reparasjon i Cape Town

«GUYOT environnement - Team Europe» trekker seg fra etappe 3

Benjamin Dutreuxs IMOCA60 tar raskeste vei til Itajaí, Brasil etter å ha fullført reparasjon i Cape Town.

Publisert Sist oppdatert

- Beslutningen er tatt. Vi hadde ikke noe valg. Hvis vi hadde gjenopptatt den tredje etappen og seilt rundt i Sørishavet til Itajaí, ville vi ikke hatt tid til å forberede oss til neste etappe. Da hadde vi alltid vært for sent på den neste etappen også. I Itajaí har vi fortsatt 60 prosent av seilasen igjen. Vi taper 20 prosent nå, men da vil vi være klare for de resterende 60 prosentene, forklarte skipper Benjamin Dutreux.

Etter NDT (ikke-destruktiv testing) av båten ble det ikke funnet ytterligere skader bortsett fra det delaminerte området på babord side av skroget i kabinområdet, men reparasjonen vil fortsatt ta noe tid. Vær og vind i Cape Town har liten betydning for arbeidet med båten som er plassert på en krybbe mellom de to teamcontainerne. Her er det laget et arbeidsområde som er så godt beskyttet mot regn som mulig.

Før det delaminerte området kan åpnes fra utsiden, har teknologiteamet rundt Thomas Cardrin forsterket det indre området med karbonlaminat. I dag, 8. mars skal det ytre karbonlaget i skroget kuttes opp og Nomex-kjernen fjernes. Det indre karbonlaget vil forbli. Honeycombstrukturen erstattes av en skumsandwichkjerne, som limes på plass torsdag. «GUYOT environnement - Team Europe» har fått god hjelp fra «Team Holcim – PRB» med å skaffe skumplaten og karbonfiber, da de spesielle materialene som kreves ikke var lett tilgjengelige i Sør-Afrika.

Etter at sandwichskummet er limt på plass vil det åpne området lamineres igjen med karbonfiber fredag morgen. Fylling, sliping og lakkeringsarbeid skal fullføre prosessen innen søndag, før båten trolig er tilbake i vannet tirsdag neste uke.

I mellomtiden forbereder seilteamet seg på seilasen til Itajai og de neste etappene. - Vi kan ikke gripe inn i reparasjonene. Til det har vi fire erfarne båtbyggere til det, sier Dutreux. I tillegg bistår en spesialist fra «Holcim» med arbeidet. - Vi planlegger nå leveransen til Brasil og de neste etappene. Seilasen til Itajaí vil bli foretatt av en del av seilmannskapet og det tekniske teamet.

Thomas Cardrin, leder for teknologiteamet hos «GUYOT environnement - Team Europe», forventer at yachten er tilbake til 100 prosent last etter reparasjonen.

Rekkefølge kl 1100 UTC 8.03.2023