SOLGT: King of one day ble solgt timer etter at den ble lagt ut for salg i helgen.
SOLGT: King of one day ble solgt timer etter at den ble lagt ut for salg i helgen.

Fremdeles muligheter for VM på Hankø

Det kan bli 50 halvtonnere på Hankø til sommeren, en regatta som vil bli årets høydepunkt. En halvtonner med vinnersjanser blir raskt revet bort.

Publisert Sist oppdatert

Den enorme interessen for Hankø Half Ton Classics Cup 2023, og det så vi sist helg. Espen Kamperhaug har kjøpt en ny brukt halvtonner fra Irland, og når han la ut sin gamle båt tok det bare timer før den var solgt. Den store interessen kan æres Espen sin bror, Martin Kamperhaug.

– Jeg har begynt å samle og lokalisere VM-båter fra 1983 og har samlet fem båter fra den tiden som alle trenger stell, fortalte Kamperhaug til SEILmagasinet i 2020. Det startet med «Fram VIII», «Duckman», «Odins ravn», «Xantippe» og en Banner ½-tonn, men flere dukket opp fra hele Norges hjørner, fra Sverige og etter hvert andre Europeiske land også.

Vinteren 2023 har Kamperhaug samlet en drøss halvtonnere, men også andre norske seilere har skaffet seg båter for mesterskapet på Hankø. Det er i dag 34 båter påmeldt, 24 av disse er norske.

– Jeg er rett og slett lite ute av telling, men tallet ligger nok på rundt 35 halvtonnere, hvor MK Baat har omsatt 25 av disse, forteller Martin Kamperhaug.

MILJØSKAPER: Martin Kamperhaug har skapt en enorm interesse for 80-talls regattabåter.
MILJØSKAPER: Martin Kamperhaug har skapt en enorm interesse for 80-talls regattabåter.

Enkle båter

Martin Kamperhaug har stort satt båtene tilbake til slik de en gang var. Halvtonnerne i England, Irland, Frankrike og Belgia har blitt modifisert og modernisert etter IRC-reglen. Det blir derfor egen premiering til de klassiske båtene på Hankø, de som ikke har tuklet med ror, kjøl og rigg.

18 av de påmeldte halvtonnerne til VM har vært innom Martin Kamperhaug på Grimsøy for en oppfriskning. Seks av disse er omfattende restaurert. En del av båtene er restaurert på eierens regning, mens andre har Kamperhaug gjort jobben på spekk. Båtene er restaurert i ulik grad, noe som gjenspeiles også i prisen. En del av båtene har vært nærmest vrak når de har ankommet Grimsøy.

Halvton-båter var på 70-tallet egnet for tur og regatta, men på 80-tallet ble disse mer ekstreme. Riggen ble mer komplisert, og vektoptimalisering ble viktigere. De raskeste halvtonnerne er rene regattabåter, men det finnes også båter som kan egne seg til begge deler, som X-95 og Nessy 95.

–Jeg kommer selv til å stille med en Classic båt som det også er desidert flest av. Det hele denne ideen startet jo med en reunion regatta for VM 1983., og jeg elsker lensetakler, forteller Kamperhaug.

Trening hver søndag

Helt siden 2020 er Kamperhaugs flåte av båter vært i aktivt bruk, og mange seilere har vært innom for å prøve seg. Det har vært mulig å låne båter, og hver søndag, så langt forholdene tillater det, har det vært regatta. Hele vinteren igjennom.

–det har vært mye folk innom for å seile, og mange har blitt rekruttert inn i miljøet. Jeg antar at antallet vil ligge rundt 200 personer, mener Kamperhaug.

RASKE: Gode seil, bra dekksutstyr og en glatt bunn er alt som skal til for å hevde seg i halvton.
RASKE: Gode seil, bra dekksutstyr og en glatt bunn er alt som skal til for å hevde seg i halvton.
MILJØ: Halvton miljøet er konsentrert i Sarpsborg hvor det seiles regatta hele året. Her blir det også Norgesmesterskap i mai.
MILJØ: Halvton miljøet er konsentrert i Sarpsborg hvor det seiles regatta hele året. Her blir det også Norgesmesterskap i mai.

NM og VM

Sarpsborg seilforening arrangerer NM i halvton i begynnelsen av mai. Et slikt norgesmesterskap har aldri vært arrangert før, og norgesmesterskapet kan fort bli det største i år, i antall deltagere. Nytt er det også at båter seiler under IRC-målereglen. Alle båter som skal seile NM og VM må ha IRC-målebrev.

I juli er det VM. Der kan det lett bli over 40 båter, kanskje 50.

Båter på markedet

Det var First Evolution «King for one day» som ble solgt raskt denne helgen. Det var en båt som har gode seil, og er klar for mesterskap.

Du kan få en halvtonner relativt billig, særlig om det er et lag som deler prisen. «King for one day» var lagt ut for 350 000 kroner, en båt som har blitt satt i stand av Martin Kamperhaug, og påkostet nye seil og elektronikk.

Martin Kamperhaug har fremdeles noen båter på hånden. Det dukker også opp egnete båter på Finn fra tid til annen. En del har også søkt opp båter i utlandet, båter som gjerne har vært igjennom en optimaliseringsprosess.

Av unike båter som ligger til salgs er «Varg», en båt som deltok under VM på Hankø i 1983. Denne båten har nettopp kommet ut fra Martins skur, nymalt og blank. Båten har gode seil, og fått oppgradert dekksutstyr. Båten er til salgs for 215 000.

Videre er det en Nessy som Martin har modifisert cockpiten på. Nessy er en båt utviklet i Norge for VM i 83. Denne båten er til salgs for 345 000 kroner.

Kamperhaug har også Jan Herman Linges unike halvtonner til salgs. «Halling» var en meget spesiell båt som ligger ute til 158 000 kroner.

LINGE: Halling med sin spesielle kjøl.
LINGE: Halling med sin spesielle kjøl.
ÅPNEN: MK Baat har en Nessy 94 til salgs, en halvtonner bygget i Norge, med modifisert hekk av Martin.
ÅPNEN: MK Baat har en Nessy 94 til salgs, en halvtonner bygget i Norge, med modifisert hekk av Martin.
HISTORISK: «Varg», en Maestro 31, deltok på Hankø i 1983, men er kulere i dag.
HISTORISK: «Varg», en Maestro 31, deltok på Hankø i 1983, men er kulere i dag.

.