RASK: «King One» vant EM i sommer, og vant også i 1981. Nå har Espen kamperhaug kjøpt båten og får med seg Jesper Bank.

– Skal vinne halvton VM

Espen Kamperhaug kjøper fjorårets vinnerbåt, og får med seg Jesper Bank for å nå målet.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager legges ambisjonsnivået for Hankø Half Ton Classics Cup 2023 flere hakk opp. Espen Kamperhaug, broren til Martin Kamperhaug, henter hjem «King One» fra Irland. Den vant Half Ton Cup i sommer, og vant også i 1981. Den gangen var Paul Elvstrøm skipper på Jean Berret-konstruksjonen. Båten er kraftig modifisert de senere år.

– Båten har vist seg å være rask. Nå som eieren nådde målet med å vinne i sommer vil han over på et nytt prosjekt, og da var denne tilgjengelig, forteller Espen Kamperhaug som til nå har seilt søsterbåten, en båt som nå er til salgs. Den er mer original.

IRC-optimalisert

Interessen for Halvton har vært bra i Belgia, Frankrike, England og Irland. 17 båter deltok under VM i sommer. En del av disse båtene er ventet til Norge i sommer.

I dette miljøet seiler båtene under IRC-reglen, og er optimalisert etter denne. De beste båtene er kraftig modifisert. Mange har ny rigg med vant satt i skutesiden, og uten lensetakler. Også kjøl og ror er byttet ut. Flere har også bygget om cockpit og dekk.

– Det blir raskeste båt under IRC som vil vinne på Hankø, antagelig en modifisert båt, men det blir nok en «Vintage» pris for den raskeste båten med original rigg, kjøl og ror, mener Espen Kamperhaug.

IRLAND: King One har ikke mye til felles med vinneren i 1981.
1981: King One var en First prototype.
MODIFISERT: King One er også ny under vannlinjen.

Elvstrøm forbindelser

Paul Elvstrøm vant VM med egne seil. Til sommeren vil Elvstrøm Sails være tilbake på båten. Espen Kamperhaug har lang fartstid på seilloftet, først som leder i Norge, og så med salg internasjonalt fra Danmark. Nå henter Kamperhaug kunnskap fra sin gamle arbeidsplass. Jesper Bank blir med på laget. Den tidligere OL-gull vinneren og nå salgssjefen i Elvstrøm skal være med å styrke laget.

– Vi blir seks seilere, alle med bakgrunn fra Elvstrøm, tre norske og tre danske, forteller Kamperhaug. Båten skal selvfølgelig utstyres med nye seil fra Danmark

– Vi skal ha storseil, tre forseil og to spinnakere. Det er ikke lov til asymmetriske sløreseil, forteller den tidligere seilmakeren.

«King One» kommer til Norge i løpet av februar, og vil snart bli å se under søndagsregattaene i Sarpsborg.

ELVSTRØM: Espen Kamperhaug var tidligere leder for Elvstrøm Sails. Nå henter han inn kunnskap fra sin gamle arbeidsplass.
IRLAND: «Chekmate XVIII» blir hentet til Norge av Arild Heldal.

Ikke den eneste

Bjørn William Lindgren satser også på å finne mesterskapet på Hankø til sommeren. Han skal hente «The Ghost Raider», eller «Chekmate XVIII» som har vært navnet i senere tid, og har fått med seg Arild Heldal på laget.

Til sommeren vil båten seile under navnet «The Evil» med seilnummer NOR 66666. «Chekmate XVIII» er en Berret-Finot-design fra 1985. Båten ble åtte i sitt første verdensmesterskap, og nummer fire under VM i sommer. Også «Chekmate XVIII» er heftig ombygget. Dette skjedde i 2017. Også denne hentes fra Irland.

Briand-konstruksjonen «Rampage» fra 1985 er også på vei til Norge. Det er også en modernisert halvtonner, med Jon Ramm Pettersen og Thomas Oksmo. «Concorde» er også en kul halvtonner som alt er i landet. Andrieu-konstruksjonen er bygget så sent som i 1989. Båten seiles av en gjeng fra Drammen med bla seilmaker Peter Høeg.

Stor interesse

34 båter er alt påmeldt til Half Ton Classics Cup på Hankø i sommer. 24 av båtene seiler med norsk flagg.

– Vi drømte om 40 båter. Nå kan vi håpe på 50, mener Espen Kamperhaug. Blir det skikkelig Hankø-føre, så kan det bli mye gammelt som ryker i løpet av VM-uka, mener den tidligere seilmakeren.

Du finner liste over påmeldte båter her.