Hemmelig seil

Når mørket faller under HH Skagen Race vil «Teknova» heise sitt hemmelige våpen.

Publisert

Seilmaker Bengt Falkenberg avslørte under testseilingen på Hankø at de i vinter har utviklet en ny seiltype som skal bli brukt for første gang på First 45en «Teknova» under HH Skagen Race.

Spinnaker for kryss

Det nye seilet blir målt inn som en asymmetrisk spinnaker men kan seiles på skarpe vinkler i lite vind, nesten som en Code Zero. Seilarealet vil bli mangedoblet uten å få straff under LYS. Seilet er sydd med tanke på Gotland rundt der de vil seile ORCi. Der vil de få en liten straff.

    – For å få forstaget stramt må vi strekket det med flere tonns trykk. Båten og spesielt mastetoppen har derfor blitt forsterket, forteller Falkenberg til Seilas.

    Båten vil også bli utstyrt med stagseil som er effektivt på skarp kryss.

Elsker Oslofjorden

Få svensker har seilt mer i Norge enn Falkenberg. Han har seilt Færderseilasen fast siden tidlig 90-tallet, og syns fjorden gir spennende utfordringer.

– NORLys er mye bedre en LYS-systemet i Sverige, og jeg skulle ønske vi kunne tatt over deres system, sier seilmakeren til Seilas. I Norge drives det fortsat regattaseiling på høyt nivå under LYS, det er nesten borte i Sverige. Når jeg seilet First 36.7 fikk jeg et LYS-tall som tilsvarte First 40.7 bare fordi masten var litt lengre. Det virker som at man får straff for å ha tøffe striper på båten i Sverige, forteller han.

For dype seil

Falkenberg har funnet ut at stive moderne regattabåter gir nye utfordringer.

– I fjor hadde vi nesten ikke fart i lite vind. Vi brukte samme lettværseil som vi hadde utviklet for X-35 med stor suksess. Seilet var dypt, slikt et lettværseil skal være. Problemet var at vi, selv med elleve mann i le ikke klarte å krenge båten nok til at seilet falt sikkelig ut. Derfor ble det ingen god luftstrøm rundt seilene. Når vi heiste opp et flatere seil gikk det bedre. Det gir ikke den samme kraften som et dypere seil, men det holdt formen slik at luftstrømmen rundt seilene ble korrekt.

    De stive båtene trenger derfor flatere lettværseil.