HERO: To unge menn seiler ett år med stramt budsjett.
HERO: To unge menn seiler ett år med stramt budsjett og store planer.

To unge og en gammel helt

Mens de fleste seilerne i Las Palmas skal seile ARC og ARC+, er det også noen som ligger for anker og skal krysse Atlanteren alene.

Publisert

Herman Østad og Nicolai Arveschoug på 24 år seiler med et stramt budsjett og store planer. Studentene la i sommer ut for et år med eventyr til havs, i en gammel Hero 107 med navnet Hera. 

– Vi er fornøyde med valget av båt. Hero er kvalitet, og den har holdt godt. Vi fikk den rimelig, og det var litt å gjøre med båten – som å tette alle vinduer, men det har vært helt overkommelig. Båten har hatt tre eiere, og eier nummer to av båten hadde faktisk skrevet for SEILmagasinet før, og det fulgte med artikler om Hero-båter i en perm. Det har vært veldig fint lesestoff på turen, forteller Herman og Nicolai. 

HEKLET: Guttene har fått nett heklet av familie til å legge mat i.
HEKLET: Guttene har fått nett heklet av familie til å legge mat i.
ROMSLIG: Heroen har sengeplaser til seks stykk og god takhøyde.
ROMSLIG: Heroen har sengeplaser til seks stykk og god takhøyde.

Fra studier til langtur

– Vi ble kjent i forsvaret og fant ut at vi kommer godt overens, også i mer krevende situasjoner. Det tror vi er viktig, hvis man skal dra på en slik tur sammen. Før langturen har vi også seilt litt sammen med lånte båter hjemmefra. Vi har dratt på gutteturer fra Nøtterøy til Palmesus i Kristiansand og lignende, forteller guttene. 

Seilbåtlivet gå mersmak, og på fjerde studieåret, samtidig som andre studenter skulle på utveksling, fant de ut at det var tid for langtur. 

– Vi begynte å planlegge andre året på studiet. Vi møttes på en bar en kveld i uka og begynte å legge planer for det hele. Vi studerer underveis og tar noen fag, men turen gjør at det blir et år ekstra før vi er ferdige med studiene, forteller seilerne. 

Hermann og Nicolai seilte 1. juli fra Norge, rett etter de var ferdige med eksamener. 

– Vi gikk ganske sakte nedover, og har hatt god tid hele veien. Spekkhoggere var naturligvis en bekymring, men nå er vi heldigvis ute av det verste området. Vi var lenge i Portugal, i Porto, Cascais og Lisboa. Vi fikk faktisk en spektakulær leveranse fra Norge med surfebrett og utstyr hjemmefra, fikset av en av fedrene våre og en kjæreste. Så vi hadde god tid til surfing i Portugal, forteller seilerduoen. 

LAS PALMAS: Herman og Nicolai ligger før øyeblikket for anker i Las Palmas, før de skal over Atlanteren.
LAS PALMAS: Herman og Nicolai ligger før øyeblikket for anker i Las Palmas, før de skal over Atlanteren.

Jul og nyttår i Karibia

Både Herman og Nicolai har kjærester hjemme – en på utveksling i Chile og en som studerer i Trondheim. 

– Det er vel ikke optimalt, men vi synes vi har løst det veldig bra. De har begge vært med litt underveis. Alle er fornøyde og det er bare et år, så det kommer til å gå fint. Vi har avtalt at begge kommer til Karibia, så vi feirer jul og nyttår sammen – det blir veldig fint, forteller guttene. 

FOR ANKER: Guttene ligger utenfor Las Palmas og skal seile videre rett før ARC.
FOR ANKER: Guttene ligger utenfor Las Palmas og skal seile videre rett før ARC.

Lære finsk over Atlanteren

En venn fra Finland kommer ned til Las Palmas og blir med med Nicolai og Herman på overfarten til Karibia. 

– Det blir fint med en til, men det hadde ikke vært vanskelig å finne mannskap heller, med tanke på alle backpackerne som går rundt i havna og spør om skyss. Enkelte padler opp til båtene og spør. Det er veldig gøy og hyggelig, man blir kjent med folk, forteller duoen.

Over Atlanteren skal de seile direkte til Saint Lucia. 

– Vi drar et par dager før ARC og lander på Saint Lucia, etter planen. Vi har ingen fastsatt plan, men skal bruke et par måneder i Karibia og feire jul der, som tradisjon for langturseilere. 

Ute på havet håper gjengen om bord Hera å finne roen, og planen er ikke å scrolle underveis. 

– Vi har hele tiden sagt at vi ikke skal ha Starlink. Først fordi vi ikke ville ha det og fordi det er så dyrt. Men så fant vi ut at det ikke er så dyrt likevel, så nå er det mer en prinsippsak. På vei over Atlanteren tenker vi kanskje å lære oss finsk, ettersom vi har med en finne. Over Atlanteren tenkte vi å lære å snakke finsk – det er mye bedre bruk av tid enn å scrolle på Instagram, sier guttene. 

STUDENTER: Duoen studerer mens de seiler, og planlegger å være hjemme til neste sommer.
STUDENTER: Duoen studerer mens de seiler, og planlegger å være på sjøen til neste sommer.

Ett år på havet

– Planen etter Karibia er å seile hjemover igjen, så vi er nok i Norge igjen til juni. Da blir det sommerjobb, så vi får tjent oss inn litt igjen. Budsjettet har holdt så langt, men det er ikke så mye ekstra. Det er dyrt å være på tur og vedlikeholde en båt. Vi har 150 000 kroner hver som vi har til å leve underveis. Det går akkurat, og det er ikke noe luksus. Nå har vi begge besøk av foreldre her på Gran Canaria, som kommer på tapas i båten i kveld. Vi håper å få litt mat å fylle opp båten med. Det har også gått litt penger til båten underveis, og vi måtte bytte litt stående rigg underveis. Vi er glade for at vi ikke kjøpte en båt med to master eller en større en. 

SMÅFIKS: Guttene skal fikse litt på både rigg og seil før skuta er klar for havkrysning senere i november.
FIKS: Guttene skal ordne litt på både rigg og seil før skuta er klar for Atlanteren enere i november.

Revnet storseil

Til tross for et stramt budsjett, har ikke guttene spart på sikkerheten. 

–Vi har kompass arvet etter en av fedrene våre, AIS klasse A, blackbox AIS nede, Epirb, PLB med AIS og satellittkommunikator som gir oss værmeldinger, basert på et script fra Reddit, håndholdt VHF og mye annet, så vi har i grunn nok sikkerhetsutstyr til fire personer, forteller seilerne. 

– Det er småfiks igjen, nå mangler vi et storseil. Det revnet i akterliket, så vi venter på å få det reparert. Vi skal også bytte akter undervant. Vi er glade vi tok en riggsjekk på marinaen her for litt siden. Det er to kritiske ting, men som vi holder på å fikse, så det ordner seg!, sier seilerne.