«Fram XVIII»

Proxflyer på frisk slør

Kongen med ny båt

Kong Harald satser igjen internasjonalt i en krevende entypeklasse. «Fram XVIII» blir en Swan Club 50. Det bekrefter assisterende informasjonssjef på slottet, Sven Gjeruldsen.

Publisert Sist oppdatert

«Fram XVIII» skal leveres fra Swan verftet i Finland på vårparten og kongen vil sammen med stammen i de gamle Framlaget, med Kjell Are Myrann og Einar Koefoed i spissen bruke våren tiltrening og kappseilas i hjemlige farvann før båten senere på sommeren skal forflyttes til Middelhavet der de fleste Club Swan 50 båtene befinner seg.

SEILmagasinet testet båten i 2017, les: Vant med ekstrem design.

Tett seiling i Club Swan 50

Monarken som til neste år fyller 82 år viser igjen at han ikke vegrer seg for å ta opp konkurransen på høyt nivå. Klassereglene for Club Swan 50 begrenser antall proffer ombord, og det er eieren som skal stå til rors, men nivået i klassen er høyt og de fleste har profilerte taktikere ombord, folk som Jochen Schumann og Ken Read. Kongens lag består utelukkende av amatører og kongen har tidligere uttalthan ikke frykter proffene, men tvert om har stor glede av hver gang han lykkes i å sette noen av dem på plass. 

Båt nummer tre

Det eksisterer allerede to Club Swan 50 med norske eiere. Den ene tilhører Morten Kielland som er bosatt I Sveits og som nylig tok bronse i klassens VM på Sardinia. Den andre eies av drone-gründeren Petter Muren og har sin base i Asker. I tillegg finnes det båter i Sverige og Russland. Russiske sponsorer står bak en serie seilaser i Østersjøen der båtene starter i Kiel og ender i St. Petersburg.Kongen var nylig på prøveseilas med Murens «Proxflyer», og var imponert over båtens egenskaper. Dette var avgjørende for bestillingen som ble gjennomført for kort tid siden. I følge Kjell Myrann er de endelige seileplanene for «Sira» og «Fram XVIII» ennå ikke helt klare, men han sier til Seilmagasinet at man naturlig nok vil prioritere treningen med den nye båten.

 Bli med om bord i ClubSwan 50

Proxflyer ved Færder