PRAKTISK

OPPLAG: I Bundefjorden står X-Yachts seilbåter på land i regi av Exs AS, et firma som har spesialisert seg på opplag, service og vedlikehold av X-Yachts.
MERKEVERKSTED: Exs er verdens eneste merkeverksted for X-Yachts.
KOSTNAD: Poleringen er den jobben som tar mest tid, og som du kan tjene mest på å gjøre selv. Men jobben går mye raskere med egnete produkter og utstyr.

Tid for å tenke vedlikehold og service

Å vedlikeholde en moderne seilbåt krever spesialkompetanse. Den kan være vanskelig å få tak i, og det kan bli dyrt. Vi gir deg en kostnads­oversikt og forteller deg hva som må gjøres.

Publisert Sist oppdatert

Å eie en båt har til nå vært en livsstil, rett og slett fordi det tar mye tid. Denne tidsbruken er det mange i dag som ikke ønsker å ta, og de velger derfor å sette bort deler av eller hele arbeidet. Vi besøkte X-Yachts på Nesset i en travel tid før sjøsetting i april, og vi har snakket med båtselgere og leverandører. Vi har også snakket med charterselskap som tar service og vedlikehold på alvor, og som kjenner båtenes svake punkter. De vet hva som bør gjøres for at en båt skal holde lenge og se bra ut.

Det er dyrt å få andre til å gjøre alt vedlikehold, men heldigvis kan du gjøre noe selv.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER