VARIERENDE: Kapasiteten på hovedstrømbrytere varierer veldig. Ifølge Leif Henriksson på Odelco i Sverige er ikke de enkleste, som klarer maksimalt 100 ampere, egnet for motorer eller større forbrukere.
VARIERENDE: Kapasiteten på hovedstrømbrytere varierer veldig. Ifølge Leif Henriksson på Odelco i Sverige er ikke de enkleste, som klarer maksimalt 100 ampere, egnet for motorer eller større forbrukere.

Velg riktig hovedstrømbryter

Det kan sitte skrøpelige hovedstrøm­brytere som standard selv i nye båter. God kvalitet på bryteren er en rimelig investering som gir økt pålitelighet.

Publisert Sist oppdatert

En hovedstrømbryter skal kutte all strøm mellom batteriene og båtens utstyr når båten ikke er i bruk. Gjør den ikke det, øker risikoen for krypstrøm og korrosjon som kan forårsake skader på for eksempel motor, propellanlegg og drev. Hovedstrømbryteren skal også sikre at det er strøm på batteriet neste gang båten skal brukes. Kun automatiske lensepumper og alarmer skal kobles utenom hovedstrømbryteren.

For små båter er det som regel tilstrekkelig med én felles hovedstrømbryter for motor og forbrukere om det bare dreier seg om lanterner, vindusvisker eller strøm til kartplotteren.

Hovedstrømbryteren må være dimensjonert for strømmengden som passerer under bruk. Bryteren bør også stå nær batteribank og motor, slik at kablene blir så korte som mulig.

RYDDIG: Moderne løsning med elektroniske hovedstrømbrytere fra Blue Sea som kan fjernstyres.
RYDDIG: Moderne løsning med elektroniske hovedstrømbrytere fra Blue Sea som kan fjernstyres.

Flere hovedstrømbrytere

NØDSTOPP: Visse produsenter av baugpropeller, som Sleipner, anbefaler at man installerer en såkalt nødstopp i stedet for hovedstrømbryter. Når store mengder strøm passerer en underdimensjonert bryter, kan både plast og kontaktflater smelte sammen, og da kan det være umulig å bryte strømmen. En overoppheting kan ende med brann. Denne modellen klarer 1300 ampere i fem sekunder.
NØDSTOPP: Visse produsenter av baugpropeller, som Sleipner, anbefaler at man installerer en såkalt nødstopp i stedet for hovedstrømbryter. Når store mengder strøm passerer en underdimensjonert bryter, kan både plast og kontaktflater smelte sammen, og da kan det være umulig å bryte strømmen. En overoppheting kan ende med brann. Denne modellen klarer 1300 ampere i fem sekunder.

På en stor båt med store forbrukere, som for eksempel baugpropeller, ankerspill eller dieselvarmer, kreves det derimot flere brytere – i visse tilfeller én for hver større forbruker og én separat til motoren.

På nye båter kan det være elektroniske hovedstrømbrytere. Disse fungerer bra, så lenge alt er i orden, men om batteriet er flatt, vil ikke elektronikken fungere. Heldigvis har disse avanserte løsningene er mekanisk backup-funksjon.

Moderne motorer med elektronisk innsprøyting har kun én ladekrets, og det eneste som skjer med denne når strømmen brytes er at motoren stopper. Når strømmen kobles på igjen, kan motoren startes på nytt.

Ifølge Daniel Dellgar, produktsjef for Yamahas utenbordsmotorer i Sverige, bør plusskabelen monteres via en hovedstrømbryter på disse motorene. Motorenes størrelse og konstruksjon setter imidlertid store krav til kvaliteten og kapasiteten på hovedstrømbryteren.

Store mengder strøm skal passere via bryteren uten spenningsfall, noe de enkleste hovedstrømbryterne på markedet ikke er konstruert for. Dermed er det en risiko for at plastbeskyttelsen rundt kabelskoene smelter.

Velg god kapasitet

Vi har sett på noen av de vanligste hovedstrømbryterne på markedet og sammenlignet kapasiteten. Ifølge Leif Henriksson på Odelco, spesialister på strømanlegg til båter, er ikke de enkleste hovedstrømbryterne, som klarer maksimalt 100 ampere, egnet for motorer eller større forbrukere. I et maritimt miljø vil dessuten korrosjon og fukt skape belegg på kontaktflatene som kan gi ytterligere spenningsfall. I dette tilfellet er det en klar sammenheng mellom pris og kapasitet.

Fra cirka 500 kroner finnes det flere bra hovedstrømbrytere med god kapasitet som klarer opp til 1000 ampere, og disse har god nok kapasitet som hovedstrømbryter til for eksempel motoren eller baug-propellen.

KUN 100 AMPERE: Dette er en av markedets billigste hovedstrømbrytere, og den koster rundt 80 kroner. Men den klarer kun 100 ampere i kontinuerlig strøm, og det holder ifølge eksperter vi har snakket med ikke til større forbrukere.
KUN 100 AMPERE: Dette er en av markedets billigste hovedstrømbrytere, og den koster rundt 80 kroner. Men den klarer kun 100 ampere i kontinuerlig strøm, og det holder ifølge eksperter vi har snakket med ikke til større forbrukere.
TÅLER MYE: For mellomstore og store båter med et stort antall større forbrukere anbefales en hovedstrømbryter fra eksempelvis Blue Sea. Selskapet har et meget stort utvalg hovedstrømbrytere for bruk i båt. De er vanntette og gasstette, og har fortinnede koblinger. Flere av modellene har stor kapasitet. Denne modellen (300A) klarer hele 1500 ampere i 10 sekunder. Prisen ligger på drøyt 500 kroner.
TÅLER MYE: For mellomstore og store båter med et stort antall større forbrukere anbefales en hovedstrømbryter fra eksempelvis Blue Sea. Selskapet har et meget stort utvalg hovedstrømbrytere for bruk i båt. De er vanntette og gasstette, og har fortinnede koblinger. Flere av modellene har stor kapasitet. Denne modellen (300A) klarer hele 1500 ampere i 10 sekunder. Prisen ligger på drøyt 500 kroner.
BEDRE MED TO: Dette er en vanlig hovedstrømbryter for to batterier. Veksling mellom batteribankene kan slite på bryterens kontaktflater som gir spenningsfall eller startproblemer. De ekspertene vi har snakket med anbefaler to separate hovedstrømbrytere, eller kun én bryter som monteres sammen med et spenningsstyrt laderelé.
BEDRE MED TO: Dette er en vanlig hovedstrømbryter for to batterier. Veksling mellom batteribankene kan slite på bryterens kontaktflater som gir spenningsfall eller startproblemer. De ekspertene vi har snakket med anbefaler to separate hovedstrømbrytere, eller kun én bryter som monteres sammen med et spenningsstyrt laderelé.
KRAFTIG: En av de kraftigste hovedstrømbryterne med separat nøkkel fra Hella. Den er produsert i metall og bakelitt, er gasstett og egnet for montering i motorrom. Den klarer opp til 1000 ampere i fem sekunder. Dette er et meget godt alternativ til mindre og mellomstore båter. Prisen for bryteren er cirka 400 kroner.
KRAFTIG: En av de kraftigste hovedstrømbryterne med separat nøkkel fra Hella. Den er produsert i metall og bakelitt, er gasstett og egnet for montering i motorrom. Den klarer opp til 1000 ampere i fem sekunder. Dette er et meget godt alternativ til mindre og mellomstore båter. Prisen for bryteren er cirka 400 kroner.