
Velg riktig hovedstrømbryter
Det kan sitte skrøpelige hovedstrømbrytere som standard selv i nye båter. God kvalitet på bryteren er en rimelig investering som gir økt pålitelighet.
En hovedstrømbryter skal kutte all strøm mellom batteriene og båtens utstyr når båten ikke er i bruk. Gjør den ikke det, øker risikoen for krypstrøm og korrosjon som kan forårsake skader på for eksempel motor, propellanlegg og drev. Hovedstrømbryteren skal også sikre at det er strøm på batteriet neste gang båten skal brukes. Kun automatiske lensepumper og alarmer skal kobles utenom hovedstrømbryteren.
For små båter er det som regel tilstrekkelig med én felles hovedstrømbryter for motor og forbrukere om det bare dreier seg om lanterner, vindusvisker eller strøm til kartplotteren.
Hovedstrømbryteren må være dimensjonert for strømmengden som passerer under bruk. Bryteren bør også stå nær batteribank og motor, slik at kablene blir så korte som mulig.

Flere hovedstrømbrytere

På en stor båt med store forbrukere, som for eksempel baugpropeller, ankerspill eller dieselvarmer, kreves det derimot flere brytere – i visse tilfeller én for hver større forbruker og én separat til motoren.
På nye båter kan det være elektroniske hovedstrømbrytere. Disse fungerer bra, så lenge alt er i orden, men om batteriet er flatt, vil ikke elektronikken fungere. Heldigvis har disse avanserte løsningene er mekanisk backup-funksjon.
Moderne motorer med elektronisk innsprøyting har kun én ladekrets, og det eneste som skjer med denne når strømmen brytes er at motoren stopper. Når strømmen kobles på igjen, kan motoren startes på nytt.
Ifølge Daniel Dellgar, produktsjef for Yamahas utenbordsmotorer i Sverige, bør plusskabelen monteres via en hovedstrømbryter på disse motorene. Motorenes størrelse og konstruksjon setter imidlertid store krav til kvaliteten og kapasiteten på hovedstrømbryteren.
Store mengder strøm skal passere via bryteren uten spenningsfall, noe de enkleste hovedstrømbryterne på markedet ikke er konstruert for. Dermed er det en risiko for at plastbeskyttelsen rundt kabelskoene smelter.
Velg god kapasitet
Vi har sett på noen av de vanligste hovedstrømbryterne på markedet og sammenlignet kapasiteten. Ifølge Leif Henriksson på Odelco, spesialister på strømanlegg til båter, er ikke de enkleste hovedstrømbryterne, som klarer maksimalt 100 ampere, egnet for motorer eller større forbrukere. I et maritimt miljø vil dessuten korrosjon og fukt skape belegg på kontaktflatene som kan gi ytterligere spenningsfall. I dette tilfellet er det en klar sammenheng mellom pris og kapasitet.
Fra cirka 500 kroner finnes det flere bra hovedstrømbrytere med god kapasitet som klarer opp til 1000 ampere, og disse har god nok kapasitet som hovedstrømbryter til for eksempel motoren eller baug-propellen.



