Regatta

UNDERTRYKK LØFTER: Vingen, eller foilen, beveger seg raskt gjennom vannet. På grunn av vingens form går vannet raskere på oversiden av foilen. Dette danner et lavere trykk over foilen. Fysikken gjør at det lokale systemet vil utligne ...
KITING: Løftet fra kiten og kroppsvekten er bestemmende for farten til en kiter.
GJENNOMBRUDD: Med et perfekt vingeseil, mye vekt i luften og bare ett veldig langt og smalt skrog i vannet, gikk det veldig fort for USA90 «BMW Oracle». «Alinghi», som var en katamaran med et «vanlig» seil, viste seg å være sjanseløse.
KRENGNING MOT LO 2: Ved å seile med lo-krengning, vil seileren være ekstra godt forberedt til å møte vindkast. Vind-kastet vil bruke mye energi på å løfte båten rettere så nesten hele vindkastet vil gi akselerasjon og stabil seiling.
KRENGER MOT LO 1: På «Vestas Sailrocket 2» er det faktisk le skroget som flyr over vannet, utrolig nok. Dette fordi vingeseilet, som står på le-skroget, i tillegg til den lille horisontale foilen, genererer så mye vertikalt løft at båten vil krenge ...
KRAFTKOMPONENTER: Lo-krengningen gjør at den totale sidekraften får en vertikal komponent oppover. Dette gir et lite løft ut av vannet.
FLYVENDE REGATTASEILERE: I Moth-klassen kan en se hele regattafeltet seile med maksimal fart »på stylter». Man taper fort terreng dersom man ikke klarer å holde seg «oppe».

Hvor fort kan en båt seile?

Hva får en båt til å seile fort? Og hvor fort kan en seilbåt seile? Er grensen nådd? Stabilitet, vekt, foiler og seilareale er ingredien- sene som må optimaliseres. Kan en båt seile i 100 knop?

Publisert Sist oppdatert

Hvis du har seilt i åtte knop i turbåten din, er du sannsynligvis ganske fornøyd. Du har også sannsynligvis hatt litt nedoverbakke på en bølge da du oppnådde denne farten. Større tur- og regattabåter kan ligge i åtte knop på kryss, og surfe i 12–15 knop på bølger. De største og mest renspikka regattabåtene her til lands kan plane med vinden og seile i over 20 knop. Det samme gjelder mindre regattabåter som for eksempel Melges 24.

Skal du seile raskere enn dette, må du nok kaste blykjølen og skaffe deg et skrog til – eller droppe båten helt og holdent og heller stå på et lite brett. I Norge kan små joller og katamaraner som 29er, 49er og F18 seile oppunder 30 knop. En god del brettseilere og kitere klarer over 30 knop, og en håndfull av de aller råeste guttene og jentene klarer over 40 knop på brett under helt ideelle forhold.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER