KLARE: Skipperne på IMOCA-båtene tror at resultatet er helt åpent.

Mye uvisshet før start

Etappe tre blir utfordrende for IMOCA-båtene. Når skal man bremse og når kan gi gass. Det blir det store spørsmålet.

Publisert Sist oppdatert

Dagens pressekonferanse med skipperne i årets Ocean Race, det 15 i rekken, med 50 års jubileum i år, ble en munter forestilling der skipperne delte sine ventede utfordringen med et tallrikt pressekorps i Alicante. Fem IMOCA 60 som seiler hele løpet, og seks VO65 som seiler tre etapper, Alicante-Kapp Verde, før de tar en lang pause og igjen går inn i seilasen og deltar på etappene Aarhus-Haag og Haag-Genova.

The Ocean Race avsluttes i Genoa i månedsskiftet juni-juli og innen det kan vi regne med dramatikk og mange hendelser underveis.

Bremse eller gi gass

Et spenningsmoment blir også hvilke båter som er rasket, IMOCA aller VO65 på de etappene der begge klassene seiler. VO65 folket glemmer ikke at de vant over IMOCA i Ocean Race Europe i 2021. Mye avhenger av forholdene på den første etappen. Blir det mye kryss favoriserer det VO-båtene, men på slør vil IMOCA ventelig være overlegne. En utfordring for disse, særlig på den lange 3. etappen som ventelig vil ta rundt 40 døgn, vil være å vite når de kan gi full gass og når de må bremse. Mange av skipperne har seilt i solo seilasen Vendee Globe, men ingen har erfaring med å seile med et lag på fire. Det gjør vurderingene er krevende fordi det med fullt mannskap blir fristende å presse båt og utstyr hardere enn når man seiler alene.

Enright er favoritt

Charlie Enright uttalte på pressekonferansen at laget er klart og at han føler seg sterk. Hans «11hour Racing Hour RacingTeam» har forberedt seg i IMOCA i tre år. Holdbarheten på båtene blir avgjørende, sier Enright. Han understreker også at lager er med på å påvirke designet på båten. Han synes IMOCA klassen passer regattaen og forventer mer enn ti båter i neste race. Vendee Globe har 40 båter med. Det må være mye å lære herfra, mener Enright. Tredje etappe blir et stort spørsmål. Vi vet lite om hvordan vi skal takle forholdene. Også Benjamin Dutreaux frykter den tredje etappen. 40 dager blir lenge å seile uten stopp, sier han.

SPANIA: Sommer i Alicante hvor det er folksomt på brygga.

Bak skjema

Konkurrenten Paul Meilhat, en erfaren IMOCA seiler i «Biotherm» tør ikke å spå hvem som vinner, men forventer store opp- og nedturer for alle underveis. Han tror starten blir vanskelig fordi seilerne har liten trening i å seile sammen. De har imidlertid et stort problem før start. Båten er nylig forsterket med epoksy som trolig ikke er ferdig herdet innen starten søndag. Laget ligger bak skjema, sies det.

COCKPIT: Kevin Escoffiers båt blir av mange trukket frem som den mest imponerende.

Imponerende styrhus

Boris Herrmann i tyske «Team Malizia» er motivert får å vinne, men mener utfallet er åpent. Med bare fem båter taper en ikke så mye på skade og forsinkelser, idet det totalt er fem poeng totalt om skal deles ut på hver etappe. Herrmanns båt er også den med det mest imponerende styrehuset. Det er helt avlukket og ser ut som en buss og vil gjøre det mindre ukomfortabelt for seilerne. Skulle man vippe rundt, er styrehuset også en sikkerhetsfaktor som vil bidra til at båten retter seg igjen. Overbygget gjør at båten senere kan bygges om til ekspedisjons båt uten for store omkostninger.

Regn med Escoffier

Kevin Escoffier er skipper på et sveitsisk lag, Team Holcom - PRB. Han har vunnet Volvo Ocean Race tidligere og kan vel vinne igjen. Båten har også en elegant løsning på overbygget som unektelig ser mer aerodynamisk ut enn det på Herrmanns båt. IMOCA båtene minner om flerskorgsbåter å seile, sier Eacoffier som. har med flerskorgseksperter ombord. Den største utfordringen blir å vite hvor mye vi kan presse båten. Det blir vanskeligere med fem ombord. Spørsmålet er, når må vi bremse?


Magdahls båt favoritt i VO65 klassen

Det polske laget i «Wind WhisperRacing Team» er blant lagene om har forberedt seg best til regattaen. Laget har hatt to båter og nå valgt den de mener er den beste. Magdahl har seilt med flere av seilerne tidligere under Ocen Race Europe, og selv om hans vanlige makker, Bouwe Bekking, denne gangen seiler på et nederlandsk lag, fremstår polakkene som sterke. Aksel Magdahl er for øvrig vår lørdagsgjest denne uken og imorgen kan du høre hans kommentarer til The Ocean Race.