HAVSEILER: Annie Lush er mannskap på «GUYOT environnement».

Seiler jorda rundt uten dass

Den britiske seileren Annie Lush deler noen av sine bekymringer for The Ocean Race, - ikke minst fra en kvinnes ståsted.

Publisert Sist oppdatert

Når den 14. utgaven av The Ocean Race starter 15. januar er det mange utfordringer, selv for en veteran som Annie Lush med to seilaser bak seg. Den britiske seileren skal seile om bord på «GUYOT environnement» med skipperne Benjamin Dutreux og Robert Stanjek. Hun har noen bekymringer.

– Disse IMOCA-ene er veldig annerledes enn VO65-ene, sier hun. - Jeg mener, på noen måter er de mindre fysiske fordi du ikke blir knust av bølger hvert sekund du er på vakt. Men hvis du foiler skikkelig i bølgene, kan du ikke bevege deg rundt. Det er bare ikke trygt. Båten hopper rundt i alle retninger, faller voldsomt av bølger, det er vanvittig. Du kan egentlig ikke gjøre noe. Med dette mener Lush stort sett hva som helst.

IMOCA er båter utviklet for soloseilas, og da er det ikke noe problem at båtene ikke har do eller bysse.I The Ocean Rave blir det annerledes. Nå vil det være fire seilere og en media mann om bord. Hver båt vil også ha med seg en kvinne. Her deler Annie det grunnleggende om dagliglivet:

Hvordan gå på do

Så … vi har en bøtte, og jeg har liksom funnet ut hvordan jeg skal kile den på plass, men det er definitivt et problem. Jeg sendte en WhatsApp-runde til de andre jentene i regattaen og spurte: 'Hvem har klart det? Hvem har en løsning? Ingenting tilbake, ikke ett svar. Så uansett, det ser ut til at vi kommer til å sitte på en bøtte, omtrent en meter unna personen som styrer båten. Jeg tenkte kanskje å ta med meg et lite dusjforheng, og jeg klipper det opp rundt meg, vet du? Eller kanskje legge en maske over ansiktet mitt så de ikke kan se meg?

Jeg må innrømme at jeg definitivt er sjalu på guttene i denne avdelingen. Min største frykt er ... skal jeg være den – når vi hopper av en bølge – være den som detter av bøtta?

TRANGT: Annie Lush i den overbygde cockpiten hvor hun kanskje også må site på bøtta.
FOILER: Alle IMOCA-båtene har foiler, og når de ramler ned av løftet oppstår det en brå bevegelse.

Søvn

Det er veldig vanskelig å sove. Lydene som kommer fra båten er forferdelige. Vi har en køyeseng, men det er bedre å sove på dørken. Når du foiler, vil du være så lavt i båten som mulig. Du ligger på en beanbag, selv om vi har noen tykke madrasser nå, takket være skipperens kjæreste som er seilmaker. Madrassene har blitt tykkere og tykkere over tid, og de er ganske tunge, så du ville aldri tillate dem på en VO65. Men vi trenger bare to av dem, og det er verdt det for komfortens skyld.

Du legger deg med føttene støttet mot skottet, og du gjør ditt beste for å sove. Men det er ganske vanskelig fordi det høres ut som om båten kommer til å eksplodere hele tiden, og det går zillioner forskjellige alarmer. Jeg har aldri tatt med meg noen hodetelefoner eller teknologi før, ingen musikk, ingen filmer, fordi jeg alltid ønsket å være oppmerksom på hva som foregikk oppe på dekk på VO65-eren.

Men på IMOCA tror jeg du kanskje må tvinge deg selv å tune ut. Alle IMOCA-skippere ser ut til å bruke ørepropper, så kanskje jeg må endre tankegangen min om disse tingene.

Mat

Å spise kommer til å bli en utfordring, fordi du må lage maten, du må koke vannet. Og å få vannet fra vannkokeren ned i posen, det er virkelig skummelt. Vi pleide å lage mat i en stor gryte, men det kommer ikke til å skje, noen ville ende opp med å gi seg selv alvorlige brannskader. Men selv å få vannet fra vannkokeren over i pakken vil være farlig. Og når du har gjort det, å få maten fra pakken og inn i munnen, er det også vanskelig. Det er grunnen til at vi har forbudt gafler fra båten fordi det ville være for lett selv å bli spiddet.

Hva skal jeg ha på meg

Jeg jobber i gropen, og det er nesten ikke nødvendig for meg å gå på dekk noen gang. Jeg kan ligge under dekk stort sett hele løpet. Jeg kunne bare beholde pyjamasen på. Eller kanskje T-skjorte og shorts. Bortsett fra at jeg tror det kan vise seg å være en nybegynnerfeil.

Problemet er at du av og til vil gå ut på akter i båten for å se ut på seilene og se hvordan de står. Det er vanskelig å gjøre fra innsiden. Men om du stikker hodet ut et øyeblikk, er det som å stå i en brannslange. Så du vil sannsynligvis ha på deg en slags tørrdrakt bortsett fra at det kan bli veldig varmt nede. Det er ikke noe enkelt svar.

Fakta om The Ocean Race

The Ocean Race seiles i IMOCA, en båttype utviklet for shorthandedseiling I Frankrike. Under The Ocean Race vil det være fire seilere om bord, pluss en mediemann. Det blir trangt på en båt utviklet for en, eller to. IMOCA-båtene har overbygget cockpit som gir langt bedre beskyttelse.

Det deltar fem lag, 11th Hour Racing Team fra USA med Charlie Enright som skipper, Guyot Environnement med franske Benjamin Dutreux og tyske Robert Stanjek som ledere, Tyske Team Malizia med Boris Hermann som skipper, Franske Biotherm Racing med Paul Meilhat som skipper og sveitsikse Holcim – PRB med Kevin Escoffier som skipper.

De fem IMOCA-båtene skal seile jorda rundt, 32 000 nautiske mil, fordelt på syv etapper. Starten går fra Alicante, Spania, 15. januar. Regattaen går over fem måneder. Det er 14 gang regattaen arrangeres, en regatta som tidligere het Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race. Regattaen avsluttes i Genova, Italia i slutten av juni.

VO65, båttypen som ble brukt under de to forrige regattaene vil kun seile noen tre etapper, The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Her deltar det seks båter.

.