Søk i arkivet

Regatta med stopp for å kjøpe pizza

Pantaenius Bohusracet er Nordens største tomannsregatta. Historien bak suksessen er interessant.

ARRANGØR: Pär Bäck var med å starte Bohusracet, og hadde ideen til banen.
ARRANGØR: Pär Bäck var med å starte Bohusracet, og hadde ideen til banen.

Pär Bäck var med å starte Pantaenius Bohusracet, og skisset ut banen. Bäck er på plass på båtutstillingen i Göteborg for å få enda flere interessert i regattaen som har over 200 påmeldte båter.

For å få en matbit

Ideen til Bohusracet kom på starten av 90-tallet, og var et resultat av at det var vanskelig å få samlet et fullt mannskap.

– Vi så hva som skjedde i Frankrike, og mente vi kunne gjennomføre noe tilsvarende i Sverige. Vi seilte alle mindre båter som Express med mindre komfort. For å gjøre det enklere fant vi ut at det kunne være smart med å legge banen innom noen byer slik at det var mulig å få seg en matbit under veis. Tanken var å spise frokost i Fjällbacka og og kjøpe en Pizza i Strömstad senere på dagen. Men jeg tror ingen har benyttet seg av muligheten, forklarer Pär Bäck. Han seilte regattaen i en CB66 Racer i 2015, og burde absolutt benyttet seg av ideen.

 

Nysgjerrig på Pantaenius Bohusracet?

Her er en film som viser hva en av verdens største tomannsregattaen går ut på.

 

Skulle rundt Færder

– Meningen var å runde Færder fyr, men da ville banen bli for lang, så vi plukket ut Trestenene på kartet som et bedre alternativ, forteller Bäck. Banen er på 170 nm, men ville vært 20 nm lenger med Færder Fyr som rundingsmerke. Banen er laget slik at de fleste båtene er i mål i løpet av lørdag kveld. De mindre båtene starter før lunsj på fredag.

Det ble også langt begrensninger på vei sydover fra Trestenene, slik at mindre båter kunne delta, og for å unngå krav om kostbart sikkerhetsutstyr.

 

Jeg har lenge drømt om å seile Bohusracet med egen båt, og i år hadde båten den stan­darden som kreves.

 

Fra lokalt til internasjonalt

Bohusracet ble arrangert fra 1996 men interessen døde ut, og arrangementet ble stoppet i 2000. I mellomtiden ble Watski TwoStar startet opp i Norge med voldsom suksess, og det smittet over på Sverige igjen. Bohusracet ble hentet opp igjen i 2007. Da stilte det fire båter, året etter var det 12 båter. I 2009 deltok Peter Gustavsson, og hans blogg Blur.se gjorde at langt flere oppdaget regattaen. Samtidig ble også flere norske båter fristet av å prøve seg mot svensker. I de siste årene har det deltatt 20-30 norske båter hver gang. 

De senere årene har det også kommet flere utlendinger. SeaScape har gjort Bohusracet til en signaturregatta, og holder en entype-regatta innenfor det åpne racet. I 2015 var franskmannen Samuel Manuard med. Han er shorthandseiler på høyt internasjonalt nivå, og ble nummer to i Transat Jacques Vabre i Class 40 i 2015.

– Bohusracet blir stadig mer kjent. Nå merker vi også interesse fra Tyskland, etter markedsføringen vår sponsor har gjort på hjemmemarkedet, forklarer Pär Bäck.

 

SEASCAPE: I 2015 var det 8 Seascape 27 med på Bohusracet fra fire nasjoner. Kun 31 sekunder skilte de to første båtene i mål.

SEASCAPE: I 2015 var det 8 Seascape 27 med på Bohusracet fra fire nasjoner. Kun 31 sekunder skilte de to første båtene i mål.

Sail Race System

I fjor tok Bohusracet i bruk Sail Race System sammen med tracking som gjør det morsommere for publikum å følge racet. 

Pär Bäck sier også at påmeldingen ligger litt etter i fjor, men at det blir et rush etter utstillingen i Göteborg. I skrivende stund er det 37 båter påmeldt, hvor seks av disse er norske. Du finner påmeldingen her.

STEINER: Det gjelder å finne korteste vei mellom steinene langs Bohuslän under Bohusracet, som her inn mot Fjällbacka.

STEINER: Det gjelder å finne korteste vei mellom steinene langs Bohuslän under Bohusracet, som her inn mot Fjällbacka.

 

 Kommentarer

BOHUSRACET

Bohusracet er Nordens største shorthanded-regatta med nesten 200 båter på startlinjen. Regattaen er ca. 180 nautiske mil lang og dekker et område og en distanse som en familie gjerne seiler i løpet av en hel sommerferie. Starten er i Uddevalla, deretter går seilasen ut fjorden til Marstrand, nordover til Hvaler og sydover til mål i Smögen. Store deler av regattaen foregår innaskjærs med runding rett utenfor Fjällbacka og Strömstad. Det er også øyer som deltagerne må seile innenfor på vei sydover til Smögen.

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen