Søk i arkivet

UTSATT: Yann Guichard valgte å utsette avreisen i fem døgn.
UTSATT: Yann Guichard valgte å utsette avreisen i fem døgn. Foto:
PROGNOSE: Fredag vil by på en tøff start for den 130 fots lange trimaranen.
PROGNOSE: Fredag vil by på en tøff start for den 130 fots lange trimaranen.

Utsatt avreisetidspunkt

«Spindrift» har returnert til Brest, og satser på et senere avreisetidspunkt.

Værprognosene var ikke ideelle, og utviklet seg til mindre gunstig i løpet av gårsdagen. Det gjorde at skipper Yann Guichard valgte å returnere til havn. De kom inn til Brest i morgen tidlig. Planen var å krysse gjennom en front vestover, slå, og få rask slør sørover, men værsystemet har ikke nærmet seg kysten som antatt.

LES: Nytt jorden rundt-forsøk på vei

Har ikke gitt opp

Yann Guichard har vurdert at det vil være mer lønnsomt å starte 12. januar. Værprognosene ser bedre ut fredag kveld enn hva forholdene er nå. Men prognosene fire døgn frem er usikre.

Jo lengre avreisen utsettes, jo tøffere kan det bli i Sørishavet hvor sommeren raskt blir på hell.

KLARE_ Mannskapet på
«Spindrift» har ventet siden midten av november for
å få det idelle værvinduet.

KLARE_ Mannskapet på «Spindrift» har ventet siden midten av november for å få det idelle værvinduet.

© Chris Schmid/Spindrift racing

 Kommentarer

Spindrift

Yann Guichard har med seg 11 mann på rekordforsøket. Laget har en gjeng av franske flerskrogsseilere om bord, og Jean-Yves Bernot er meteorolog. Han var med Knut Frostad på Djuice Dragon i 2001, og var også router for Francois Gabart under solorekorden satt før jul.

Katamaranen Spindrift er tidligere «Banque Populaire 5» som har rekorden. Etter at Dona Bertarelli kjøpte båten ble den først bygget om til shorthandseiling, før den igjen ble ombygget for Jules Verne i 2015. Masten veier 1000 kg mindre enn originalen. Broen mellom skrogene har fått en mer aerodynamisk utforming med en vingeavslutning av cuben-fiber duk. 

Siden forrige forsøk av «Spindrift» fått nye foiler og nye ror på sideskrogene. Dette skal gi mer løft, som igjen skal gi redusert motstand og høyere snitthastighet. 

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen