MANN OVER BORD: I høst testet vi moderne nødstiger, og det viste seg at det var svært vanskelig å komme seg ombord igjen. Har du kalde, stive fingre er du sjanseløs.
MANN OVER BORD: I høst testet vi moderne nødstiger, og det viste seg at det var svært vanskelig å komme seg ombord igjen. Har du kalde, stive fingre er du sjanseløs.

23 omkom i fritidsbåtulykker

Hele 19 av de 23 personene som omkom i ulykker i 2023 hadde ikke redningsvest eller annet flyteutstyr, og 22 var menn.

Publisert Sist oppdatert

Tolv døde etter å ha falt i vannet, og hele sju av disse dødsulykkene skjedde da folk forsøkte å gå om bord eller forlate fartøyet. I 47 prosent av ulykkene var alkohol involvert. 

Til tross for Sjafartsdirektoratets 0-visjon, Redningsselskapets vestkampanjer og Flytes fokus mot drukning, er det fortsatt langt igjen til at nullvisjonen er oppnådd. 

Fallulykker hyppigste dødsårsak

– Det er ulykker der folk omkommer når de skulle gå mellom båt og brygge. eller faller over bord, som dominerer ulykkesbildet. Dette viser hvor viktig det er å tenke sikkerhet i alle ledd, også når båten ligger fortøyd, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

Utover fallulykkene omkom fire personer etter kantring, tre personer etter grunnstøting, to personer etter gasslekkasje, en person forliste med en oppblåsbar kajakk, og en person etter kollisjon med stake. Ulykkene med grunnstøting og kollisjon skjedde alle i nedsatt sikt og høy hastighet. 

Flest uten flyteutstyr

Kun fire personer omkom med flyteutstyr i 2023. Hele 19 personer omkom uten. 

– Vi oppfordrer alle til å benytte flyteutstyr. Tallene viser hvor viktig dette er som et risikoreduserende tiltak. Selv om det ikke er påbudt å ha på flyteutstyr når båten ligger fortøyd til kai, kan det være lurt å ta på vest før man går ut på brygga, sier Hareide. 

Tidligere år har Sjøfartsdirektoratet også observert tilfeller der flyteutstyret er blitt benyttet, men ikke på riktig måte. Det er også viktig å merke seg at automatisk oppblåsbare vester krever vedlikehold for at de skal virke som tiltenkt. 

Menn over 50 overrepresentert 

22 av de 23 som har mistet livet i 2023, var menn. Dette er en gjentagende trend år etter år. Siden Sjøfartsdirektoratet begynte å registrere ulykker i 2001, har 663 menn mistet livet, mens kun 45 kvinner har mistet livet i samme periode. Gjennomsnittsalderen blant de omkomne i 2023 var omtrent 53 år. 

Noe av grunnen til at andelen menn er så høy er nok at det er en klar overvekt av menn som bruker fritidsfartøy, gjerne alene. Mange av de omkomne har lang erfaring fra båtlivet. 

– Selv om man er erfaren med båtlivet, er det viktig å ha et bevisst forhold til sikkerhet. Ha en god plan for hva du skal gjøre dersom du havner i en uønsket situasjon, og ha med nødvendig sikkerhetsutstyr. Vi har ingen å miste, avslutter Hareide.