Avtalen mellom Nelson og Hanse avgjørende for ansvaret, men

– Meld kravet ditt til konkursboet!

– Meld kravet ditt til konkursboet!

– Meld kravet ditt til konkursboet dersom du har et krav eller en spesifikk reklamasjon på en båt kjøpt av Nelson Marine AS, råder jurister SEILmagasinet har vært i kontakt med.

Publisert Sist oppdatert

Hanse-eiere som har noe spesifikt, uoppgjort med den tidligere Hanse-importøren Nelson Marine AS som er gått konkurs, bør melde kravet snarest til konkursboet. Selv om det ikke skulle være midler igjen i boet til å dekke kravet, vil dette synliggjøre for verftet hvilke og størrelsen på kravene som fins der ute blant kundene.

Det råder jurister SEILmagasinet har vært i kontakt med Hanse-båteiere å gjøre.

AVTALEN AVGJØRENDE. Når det gjelder verftets ansvar mener juristene at formen på avtalen mellom Nelson Marine AS og Hanse Yachts  er avgjørende for verftets ansvar.

Dersom for eksempel Nelson Marine AS har kjøpt og finansiert båtene på sin egen risiko og regning av verftet, og så videresolgt dem til kunden, så er Nelson Marine AS å betrakte som sisteleddet i salget.

– Har de derimot i større grad formidlet et salg mellom verftet og kunden og tatt mindre risiko, så vil eventuelle reklamasjonskrav ha en langt klarere vei videre til verftet, sier juristene.

BØR KOMME PÅ BANEN. Det er imidlertid stor enighet blant alle SEILmagasinet har snakket med, at uansett avtale det måtte ha vært mellom partene, så bør Hanse-verftet være seg sitt ansvar bevisst i denne saken og komme på banen som snarest, dersom de skal ha et håp om å beholde sitt gode navn og rykte her i landet.

KOMPLEKS AVTALE. På spørsmål til Rune Strømquist om hva slags avtale som forelå mellom Nelson Marine AS og det tyske Hanse-verftet, sier han til SEIlmagasinet at det har vært en mer kompleks avtale enn de skisserte alternativene.

Blant annet lå det innbakt en prosentvis sum fra verftet til forhandleren til å håndtere og betjene ettermarkedet i oppgjøret mellom partene, og etter det SEILmagasinet skjønner, er det strid om dette punktet som er en av grunnene til at partene ikke er blitt enige om en videre avtale.

– Summen vi brukte på ettermarkedet var langt større enn den prosenten vi fikk fra verftet, sier Rune Strømquist til SEILmagasinet.