Seapilot 2Star 2016

7. MARS: Påmeldingen til Seapilot 2Star åpner mandag 7. mars kl 12:00.

Mer tilbake til opprinnelsen

– Etter at vi har forsøkt forskjellige løpsvarianter og konsepter i Seapilot 2Star, vil vi i år arrangere en regatta som er mer slik den var opprinnelig; litt «back to basic».

Publisert Sist oppdatert

Det sier Per Arne Skjeggestad, nyvalgt leder av Fredrikstad Seilforening. Seapilot 2Star, som opprinnelig het Watski Skagerrak TwoStar da den ble startet i 2004, ble lansert som en etappe-seilas i en trekant over Skagerrak med pitstop i Arendal og Marstrand.

– Det blir ikke helt den samme banen i år som den gangen vi vil legge opp til i år, men vi har valgt et mer åpent løp som vil gi deltagerne bedre muligheter og større utfordringer når det gjelder valg av strategi enn hva de har hatt i de senere årene. Da har mye av seilingen foregått langs kysten og i skjærgården. Mange har savnet muligheten for å kunne spille på et større strategiske repertoar, sier Skjeggestad.

– Vi har dog ikke ønsket å legge banen så langt til havs at den krever omfattende sikkerhetsutstyr og sikkerhetskurs for å kunne delta. Dessuten er vi avhengige av å ha samarbeidspartnere som kan ta i mot seilerne inn til pitstop, og seilforeningen i Strömstad stiller velvillig opp i år også, fortsetter han.

Håper på solid svensk deltagelse

Svenskenes midtsommersfeiring har i alle år vært en utfordring for Seapilot 2Star. Regattaen har helt siden 2004 startet i uken etter Færdererseilasen, men det har medført at regattaen i flere år har gått samtidig med at svenskene feirer sin store sommerdag. Det har gitt utfordringer med hensyn til å finne et landingssted i Sverige, og det har resultert i at svenske seilere er uteblitt fra regattaen.

– I år er det imidlertid ingen slik kollisjon, og vi håper derfor på godt innslag av svenske båter i regattaen. Mange svenske båter er med i Færderseilasen, og seilerne i dem har nå en god mulighet til å få med seg en annen stor regatta i Norge. Samtidig som det vil gi dem god trening til deres egen store utfordring, Pantaenius Bohusracet, noen uker senere. Der deltar det også mange norske båter, sier Skjeggestad, som underforstått både håper og mener at det må være en slags jevnhet i deltagelses-utvekslingen.

Løpet i 2016

Som i de senere årene, starter Seapilot 2Star fra Skjæløy litt nord for Hankø. Derifra går løpet til et rundingsmerke rett nordøst for det nordre innløpet til Tromøysundet ved Arendal, derifra til kardinalmerket Kilen nord for Väderöarna i Sverige og så fritt løp derifra til pitstop i Strömstad. Det er en distanse på 160 nautiske mil, noe som vil være den lengste enkeltetappen i regattaens historie.

I pitstop vil seilerne få fem timers hvile.

Andre etappe går fra Strömstad og ned til Kilen igjen, derifra til Jomfrulandsrevet og så fritt løp til mål på Skjæløy. Det er nye 130 nautiske mil.

– Dette er utgangspunktet for løpene i år, men vi vil se an værvarselet. Vi har en ambisjon om at alle seilerne skal kunne være i mål lørdag ettermiddag, så ser vi at det opprinnelige løpet blir for langt for å få til dette, vil vi lage en kortere variant, men etter samme løpsprinsipp, sier Per Arne Skjeggestad.

Påmeldingen til Seapilot 2Star åpner mandag 7. mars kl 12:00.