Per Holt fikk pris for beste båt etter sikkerhetinspeksjonen. Foto: ARC
«Free Spirit» ARCs vakreste båt
Mannskapet på «Promise». Foto: ARC
Østerriske «Vaquita» ble en suveren vinner. Foto: Tim Wright/ARC

ARC 2012– Wrap up

Det ble ingen norsk overall, eller klassevinnere, men mange priser til norske båter i St. Lucia.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbildet: «Promise» fikk en fisk på hele 60 kilo, og mottok pris for fiskelykken.

Rett før jul ble det holdt prisutdeling i Rodney Bay på St. Lucia. Av de 230 båtene som startet var 21 norske. Kun England og Tyskland hadde flere deltagere. Østerriske «Vaquita» ble den store vinneren. Den 40-fots lange båten var først i mål, og ble overall vinner i racing-klassen. Båten er en Class 40-båt. Skipper Christof Petter dro hjem og hentet kona, etter å ha kommet i mål. Hun syns båten var for ukomfortabel, og mener mannen bør kjøpe en større båt som Pogo 50.

Fornøyde seilere

Den ensete norske båten som kom på podie for rask seilas av de norske var «Embla». Skipper Gunnar Myhre er en kjent seilerprofil i Norge og har bla seil Simrad One Star med sin Swan 44. «Embla» ble nummer tre i klasse G.

Thomas Pedersen i «Promise» er svært fornøyd med innsatsen i Atlanterhavet. De ble nest beste norske båt overall. «Promise» brukte 17 og et halvt døgn på den 2800 n mil lange etappen. Det ga en snittfart på 6,7 knop for den 40-fots lange Bavariaen. Det holdt til en femte plass i klassen og 44 overall. «Promise» var også den beste Bavariaen, selv om det ikke var noen egen pris delt ut for det.

I og med at vi er fra det tykkeste innlandet og har kun 10 mnd seilerfaring totalt så var vi egentlig glad vi kom over i live, men det viste seg at vi behersket elementet bedre enn vi fryktet, forteller Thomas Pedersen til Seilas.

Mange priser til norske båter

Men Thomas Pedersen i «Promise» kom ikke tomhent hjem fra prisutdelingen. Han fanget den største fisken, ikke bare i denne utgaven av ARC, men noen sinne under arrangementet. Mannskapet fisket en Blue Marlin på hele 60 kilo.

«Free Spirit» fikk to priser. Den ble fremstemt som den vakreste båten i ARC. «Free Spirit» hadde også med seg det yngste mannskapet, Felix som ble ett år like før start.

Marius Larsen (1985) fikk en spesialpris fordi han tidligere har seilt ARC som barn, og seilte nå som skipper på egen skute. Den norske båten «Coral IV» fikk pris for beste ikke engelske logg. «Ravi» hadde startnummer 171, og kom som båt 171 i mål, og mottok pris for det.

Imponerende pris

«Amelie d'Oslo» med Per Holt som skipper mottok en pris han skal være meget stolt av. Holt mottok Philip Hitchcock prisen som ble gitt til båten for beste sikkerhet. Etter sikkerhetsinspeksjonen i Las Palmas var den 50-fots lange Bavariaen «Amelie d'Oslo» best utrustet for Atlanterhavskrysningen. Båten hadde ikke bare det pålagte utstyret på plass, men skipperen hadde også utviklet egne systemer for å i vare ta sikkerheten i nødsituasjoner.

Gode svensker

Svenske «Amoress 2» ble første båt i mål blant crusingbåtene, og vant også over-all i denne kategorien. Den 48-fots lange Swanen vant også i 2009. Båten ble seilt av Mats Gustafsson.

Problemfri seilas

– Vi har hatt en fantastisk tur med masse opplevelser og unngått de altfor store utfordringene, både båt og mannskapsmessig. Der andre hadde tette dasser, mastebrudd, revne seil, dieseldyr, mistet propeller og alt mulig mellom himmel og jord som kan skje på en seilbåt har vi hatt så godt som ingen problemer. Både Terje og skipperen har ført i pennen på turen, og vi velger derfor å legge ut begges kommentarer, alt fullstendig uredigert selvfølgelig, skriver Thomas Pedersen.

Svenske «Amoress2» ble beste båt over all i cruising kategorien. Foto: ARC