«Peter 1st» var først, men uklare rekordregler

Skipper Daniil Gavrilov på «Peter 1st» har sendt ut en pressemelding der han korrekt nok gjør krav på å være først gjennom nordøst- og nordvestpassasjen. Men var de raskest, og hvor er egentlig start og mål?

Publisert Sist oppdatert

Kappløpet mellom russiske «Peter 1st» og «Northern Passage» om å bli først rundt Nordpolen, har ikke vært noen kappseilas i ordets egentlige betydning. De to båtene er helt forskjellige, den ene en 60 fots kutter med kraftig dieselmotor som er hyppig benyttet og den andre, en 31 fots flerskrogsbåt med påhenger. Båtene startet ikke samtidig, begge har hatt flere stopp underveis og mannskapene har møttes i havn der de har bistått hverandre på ulikt vis. Tonen var så gemyttlig mellom seilerne fra de to båtene at man sågar snakket om å seile samtidig inn til Pond Inlet.


Gjør krav på rekord

Slik ble det ikke og nå gjør russerne krav førstegangspassasjen. Det russiske mannskapet på «Peter 1st» fullførte Nordvestpassasjen ved å passere den 74. breddegrad ved enden av Lancaster Sound langs nordkysten av Baffin Island 20. september kl 2300 UTC, og lå da ca 110 nm, vel et døgn foran Børge Ousland og Thorleif Thorleifssons trimaran «Northern Passage». 

I polarhistoriens rekordbøker er det ingen som spør når ekspedisjonen startet og hva slags utstyr som ble benyttet. Bare når målet ble nådd.  Derfor er det neppe tvil om at rekorden rettmessig hører hjemme hos russerne.


Brukte lengre tid

«Peter 1st» hadde da brukt tre måneder og 16 døgn (109 døgn) på å seile eller motorseile de 9023 nm for å nå dette målet. Ekspedisjonen startet 4. juni i St. Petersburg. På 31 døgn dekket de 2585 nm til Murmansk og besøkte underveis Kotka, Helsinki, Tallinn, Riga, Baltiysk, København, Grimstad, Alesund og Tromsø. 

Til sammenligning startet «Norhern Passage» sin ekspedisjon fra Fram-museet på Bygdøynes ved Oslo, 23. juni, og fullførte passasjen temmelig nøyaktig tre måneder eller  91 dager senere.


Mange havner

Etter å ha forlatt Murmansk som vel er den egentlig porten til Nordøstpassasjen, eller «The Northern Route» som russerne kaller den, har «Peter 1st» hatt anløp på Novaya Zemlya, Bolshevik øya, Andrey øya, Zimovochnaya bukta, og de russiske polarhavnene Tiksi og Pevek. På den andre siden av Beringstredet har russerner besøkt Point Barrow i Alaska og de canadiske havnene Sachs Harbor og Cambridge Bay. Underveis har båten også passert de nordligste punktene i Russland, Kapp Cheluskin og på det amerikanske kontinent, Kapp Zenith. Underveis måtte man vente i to uker nordøst av Taymyr på grunn av ismassene.  


Startet foran

Da «Northern Passage» forlot Murmansk hadde «Peter 1st» trolig et forsprang på minst 500 nautiske mil, men den lille trimaranen innhentet forspranget og lå i havn samtidig både i Pevek, Pont Barrow og Cambridge Bay. Hver gang «Peter 1st» opparbeidet sitt forsprang var det etter lenge maskinbruk på grunn av motvind eller vindstille.


 

«Peter 1st», 30. september kl 1200.

«Northern Passage» 30. sseptember kl 12.15

«Peter 1st» til venstre, ligger 25 nm. bak »Northern Passage».

Rekorden synes temmelig klar, men kappseilasen er ikke over. Nå gjelder det å være først med å fullføre den arktiske jordomseiling. Vinneren blir den som først krysser sitt eget kjølvann, et sted langs norskekysten. For «Peter 1st» ender eventyret enten i Alesund, Grimstad eller i Oslo. Deretter returnerer båten til St. Petersbug.

«Northern Passage» må vurdere om de trenger stoppe på Syd-Grønland eller på Island for forsyninger. Trolig gir de nå full gass for om ikke annet å bli stående som jordomseilingens vinnere. Båten har nå rundt 2000 nautiske mil igjen å seile. Det bør bety ankomst Oslo temmelig nær midten av oktober.