Børge opprettholder den norske tradisjonen om å skifte undertøy ved festlige anledninger.
På kryss mot Alaska

Nordøstpassasjen tilbakelagt - nå står nordvest for tur

Karene på «Northern Passage» har lagt mer enn halve turen bak seg nå de nå seiler opp under kysten av Alaska, klare til å utfordre Nordvestpassasjen.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært mye bidevindsseiling for den lille trimaranen «Northern Passage», men nå skal båten være inne i en mer stabil sønnavind som skal bringe dem opp langs kysten av Alaska på vei inn i Nordvestpassasjen.

Point Barrow neste stopp

Feiret med rent undertøy

Børge har feiret tilbakeleggelsen av Nordøstpassasjen ved å skifte sitt Devold ull undertøy for første gang på turen.

- Det er ikke det at jeg trenger å gjøre det, sier han, men det er en fin måte å feire at vi nå har tilbakelagt den østlige ruten og det er deilig å føle seg ren og klar for den vestlige. Det er faktisk en gammel norsk tradisjon å skifte undertøy ved spesielle anledninger. Da Fridtjof Nansen og Hjalmar Johansen overvintret på Frans Josefs land i 1895-96 feiret de ved å vrenge undertøyet. Jeg er glad jeg har to sett, sier Børge.

Tid for refleksjoner

Når man nå er inne i amerikansk farvann og har lagt Nordøstpassasjen bak seg er det mange refleksjoner å gjøre seg. Passasjen har vært interessant og mer krevende på grunn av mye motvind enn på grunn av is. Motvind er ikke det den lille trimaranen liker best. Under alle andre forhold er seilegenskapene imponerende, men når man skal seile mot vinden er man handikappet av at båten ikke kan stå like høyt som en vanlig båt og at avdriften er større. 

Enklere enn forgjengerne

Det er innlysende at denne ekspedisjonen hadde mye enklere forhold enn forgjengerne Vitus Bering, Fridtjof Nansen, Adolf Erik Nordenskiöld og Roald Amundsen som måtte overvintre ikke bare en, men i flere tilfelle to ganger. Fremdeles er dette imidlertid ingen lett passasje for noe fartøy. Her  er stadig is. Ikke så mye som tidligere, men nok til å gjøre forholdene svært uforutsigbare for båttrafikken. Det er svært grundt mange steder og en suksessfaktor for «Northern Passage» var båtens evne til å passere over svært grundt farvann der isen ikke kunne flyte. I Østsibirhavet ligger leden 50 nautiske mil fra kysten for å gi større skip tilstrekkelig dybde, men bøyer, fyr og annen merking finnes så godt som ikke.

Mislykket prosjekt

Sovjetunionen prioriterte i 1930 årene the Northern Sea Route som de kaller nordøstpassasjen, som et viktig utviklingsprosjekt. Til tross for enorme investeringer i infrastruktur, tilrettelegging for navigasjon og etablering av lokale byer langs kysten ble denne ruten aldri «the highway of the north».

Nye muligheter idag

Idag er visjonene om en regulær rute for skipsfarten, i hvert fall på sommerstid, bragt til live. Atomflot opererer en flåte av moderne isbrytere i dette området. «Northern Passage» hadde daglig kontakt med folk fra Atomflot eller fra  andre myndigheter og møtte profesjonalitet og serviceinstilling fra første stund. Istedenfor å stille spørsmål ved nærværet av en liten trimaran som seilte på kryss og tvers mellom isflakene, har ekspedisjonen vært hilst velkommen og møtt med interesse.

Russerne er selvsagt ikke alene om å interessere seg for en shippingrute i nord. Nordmennene følger definitivt utviklingen her med argusøyne. Se  bare på listen over «Northern Passage» sponsorer som inkluderer North Energy, the Centre for High North Logistics i Kirkenes, Tschudi Shipping og Norges Skipsrederforbund (New Horizons).

Ousland og Thorleifsson ser klart mulighetene for arktisk shipping, men det finnes også utfordringer. En av dem er den sårbare marine faunaen. De tror imidlertid at basert på den profesjonalisme man har møtt både hos russiske og norske aktører, vil det være mulig å utvikle denne ruten kommersielt på en balansert og trygg måte.

 

.