TIL RUSSLAND: Murmansk, mars 2009. foto: Ørjan K. Hansen.
Børge Ousland benyttet vinteren til å forberede seg på forholdene i Polhavet.

Holder pressekonferanse fra russisk atomisbryter

De norske seilerne Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson ligger nå i Kirkenes for å legge siste hånd på forberedelsene til nordpolseilasen. I Murmansk forbereder man pressekonferanse på atomisbryteren «Lenin».

Publisert Sist oppdatert

Bildet over: Slike forhold venter Børge og Toffen når de møter Pol-isen ved Sibirkysten.

De norske gutta blir liggende i Kirkenes til i begynnelsen av neste uke. Her er forholdene optimale for å foreta finpussen av detaljer før den omfattende reisen der Børge og Toffen skal forsere både Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen i løpet av en sesong, forhåpentlig som de første noensinne.

– Vi er helt i rute, sier Thorleifsson til Seilas idag. – Her er infrastrukturen på plass med butikker og muligheter for å fylle vann og drivstoff. Det er dessuten stor interesse for turen, både fra pressen og fra befolkningen, sier han.

Kan se til Russland

Man kan se over til Russland som ligger på den andre siden av Varangerfjorden. Murmansk er 120 nautiske mil unna, og vil være mulig å nå i løpet av et døgn. De siste 30 nautiske vil gå under motor og med los ombord. Russerne er nøye med formalitetene. Det er en av utfordringene for dette prosjektet, men alt skal nå være klart slik at den lille trimaranen kan klarere inn som planlagt.

22. juli legger karene ut på turen. Da har de også en russisk besetningmedlem ombord. Det kan være nyttig for å løse de lokale utfordringene.

Konkurrent i Murmansk

Den russiske stålbåten «Peter 1» som lå i Grimstad tidligere i sommer, og som vil konkurrere om å bli den første til å seile rundt Nordpopen på en sesong, ligger allerede i Murmansk og skal være klar til å sette av gårde. – Det bekymrer osse ikke så mye. De må som oss vente at isforholdene gjør det mulig å seile, sier Toffen Thorleifsson til Seilas idag. Våre israpporter tilsier at rundt 22. juli er det tidligets etidspunktet for å legge i vei, sier han.

«Peter 1» er en 18,5 meter lang stålbåt med utstyr for å takle polare strøk og is. Den har en besetning på syv russere.