Vi testet seiltøy på turen. Noen mener at ingen ting slår det gode gamle Helly Hansen settet. Ingen var i hvert fall klar for å prøve, så jeg måtte gjøre det selv.
Her leser Fredrik 13,7 knop på GPSen.
Frisk lens mot Norge
Hele gjengen samlet. Axel, Anders, Thomas Jan, Fredrik og Tore.
søndag morgen med sønnavind og regn.
Om natten forsvant strømmen.
Godt det ikke var natt uten laterner ved Helsingør.
Klart for frokost.
Tore navigerer opp Øresund med håndholdt GPS.
Det gjelder å holde seg varm.
Solen på vei opp.
Det er slike stemmninger man husker.
Lanternene virket enda.
Kurs rett nord.
Thomas styrer skuta i høy fart.
Det ble kaldt når solen ble lav. Samtidig stoppet varmeapperatet.
Kryss over mot Syd-Sverige.
Ut vippebroen i Gresfwald. Vi måtte sikte oss igjennom.
Thomas overtar sin nye Hanse 400e i Tyskland.
Vi fulgte været på //ifm.frv.dk. (Som er svært bra) De meldte om storm i Kattegatt. Det ble målt Orkan torsdag kveld.
Det startet tregt med motvind i Østersjøen, men vi brukte kun 16 timer fra Göteborg til Asker.
Ny båt uten strøm

Ny båt uten strøm

Først forsvant varmen, så navigasjons instrumentene. Det er ikke barnemat å hente en splitter ny seilbåt og seile 400 nm non-stop.

Publisert Sist oppdatert

Det er mye å spare å seile båten hjem selv. Jeg var med en venn til Tyskland for å seile hjem en Hanse 400e denne helgen.

Vi skulle egentlig startet grytidlig torsdags morgen, men båten var ikke klar. Varmeapparatet virket ikke og vi hadde frosset natten gjennom. For å få det til trengte Hanse ekspertene en hel dag.

For mye vind

Når vi endelig var klare for å seile hjem blåste det for mye til å åpne broen ut fra kanalen i Greifswald. Vi målte 47 knop på måleren inne i kanalen samtidig som det regnet. På havet var det orkan.

Endelig avreise

Vi starten turen med stivkuling rett i mot fredag morgen. Vi hadde snaut med tid. Vi skulle være i Oslo på søndag og hadde en seilas på 400 nm foran oss. Før Rugen var ute av synet hang halvparten av mannskapet over rekka.

Mistet strøm

Det blåste kaldt fra nord, og det sprutet friskt, men før vi kunne se land igjen var varmeapparatet dødt. Litt senere forsvant logg, vind og dybde. Vi fikk heller ikke ferskvann. Spenningen i batteriene sank. Vi gikk inn i Helsingør for å se på problemene. Vi måtte også fikse noe i mastetoppen. Med litt landstrøm virket alt i å være i orden. Vi pøste på med motor for å  topplade batteriene på vei nordover langs Sverige.

Alt svart når det ble svart

Det ble natt til søndag. Vi var utenfor Halmstad og batteriene ble stadig svakere. Motorladningen var til uten nytte. Da det ble svarte natten forsvant lanternene også. Kartplotteren hadde kuttet ut for lengst, men nå begynte den håndholdte også å få lite med strøm. Heldigvis var det klar sikt og skipperen hadde sine papirkart i orden. Natten gikk med til å telle fyrlyktblink og sette ut peilinger i kartet med blyant. Vi brukte lommelykt til å lyse oppseilene når vi så skip. Selv kompasset var helt svart.

Flaks i uflaks

Vi ønsket å gå i land for å lade med landstrøm, men tiden var knapp, det begynte også å blåse friskt fra syd. Skipperens bror Jan kom på den geniale ide å koble til batteriet fra ankervinsjen som forbruks batteri. Dermed fikk vi strømmen tilbake, i hver fall til nødbruk. Vi kunne få vann i kranen igjen også. Lade mobiler, få liv i GPSer osv.

13 knop

Hansen fikk vist seg fra sin beste side. Bølgene bygde seg opp med vinden som kom opp i over 25 knop. Båten surfet villig, selv med bare en liten selvslående fokk. Vi var i Göteborg når det lysnet søndag morgen og i Oslo når det ble mørkt søndag kveld.

Moral: Mye kan gå galt når du henter en ny båt.. Gå nøye gjennom båten. Planlegg ekstra med tid. Her var det sannsynligvis strømforsyningen som var kaputt. Det kunne fått katastrofale følger om lykken ikke hadde vært på vår side. Vi kunne havnet i en orkan uten strøm, lanterner eller navigasjonsinstrumenter.