To like båter mistet kjølen
Sabrosa Mk2 kom på vannet for tre uker siden. To søsterbåter mistet kjølen i natt.
Sabrosa Mk2 er en helt ny Class40 båt konstruert av Sabrosa-Rain. Første båt kom på vannet for kun tre uker siden, etterfulgt av båt nummer to, ikke lenge etter. Båtene har siden den gang seilt kvalifiseringsseilas for Route du Rhum.
Kullseilte
Det var i #139 «Team Sabrosa» med Francois Angoulvant som kullseilte. Han hørte et kraftig knekk, og merket båtens snodige bevegelser og skjønte at kjølen var borte. Det var kun tid til å sette igang nødsenderen før båten gikk rundt, og at han kom ut gjennom nødluken i hekken. Angoulvant ble raskt plukket opp av helikopter. Han blir utskrevet fra sykehus i kveld. Båten sender fremdeles nødsignaler, og seileren håper det blir mulig å få berget den.
Seilte til havn
Marc Lepesqueux i #140 «Sensation Class 40» misten kjølen en time tidligere enn Angoulvant. Lepesqueux lå da blant topp ti, og hadde akkurat tenkt å lage seg litt mat, da han hørte et et voldsomt knekkelyd. Båten endret kurs, og seileren forstod at kjølen var borte. Han klarte å stabilisere båten ved hjelp av vannballasttankene, og seilte båten til trygg havn på Guernsey.
På sin nettside så skriver Lepesqueu at man tar sjanser når man tar del i et nyskapende prosjekt. Han tror at konstruktøren har latt seg friste med å flørte med grensene som har blitt satt på voldsom prøve under de tøffe forholdene.
Tøff kvalifisering
Francois Angoulvant mener at det ikke finnes noen rasjonell forklaring på hendelsen. Båten er testet etter alle regler, og har vært utsatt for tøffe forhold under kvalifiseringseilasen. Båten opplevde da 40 knops vind, og hadde en topphastighet på 22 knop. Nå vil båtene bli undersøkt av eksperter.
Ny generasjon
Seilas fikk se «Team Sabrosa» i Saint-Malo før start. Båten har et overbygg som minner om Mach40. Den har en godt beskyttet cockpit og et overbygg som gir sikt fremover, om seileren er under dekk. Båten har ekstremt mye volum i baugen, og holder maksimal bredde, ikke bare helt ut akter, men også lengre frem enn sine konkurrenter. Båten har nok ekstremt høy skrogstabilitet.
11 båter brutt
Et døgn etter start har 11 båter brutt, og 18 båter har tatt et teknisk stopp for reperasjoner. Båtene opplevde kryss i vind opp mot 45 knop, og røff sjø. Giganttrimaranen Spindrift tok det rolig, men har nå fått opp farten. Mandag kveld seilet båten med en fart på 35 knop.
Thomas Coville (Ultimate - Sodebo Ultim ') kollisjon med en lasteskip
Bertrand de Broc (IMOCA - Ditt navn Around the World): Medisinsk og driverse problemer
Alain Delhumeau (Multi50 - Royan) Brukket mast
Loïc Fequet (Multi50 - Master Jacques): Ødelagt sideskrog
Erik Nigon (Multi50 - En verden uten AIDS): Revnet storseil
Gilles Buekenhout (Multi50 - Nootka Emergency Architects): Ødelagt ror
François Angoulvant (Class40 - Lag Sabrosa SR 40MK2): Mistet kjølen
Marc Lepesqueux (Class40 - Sensation Class40): Mistet kjølen
Nicolas Troussel (Class40 - Crédit Mutuel de Bretagne): Medisinsk
Thierry Bouchard (Class40 - Wallfo.com): Medisinsk
Arnaud Boissieres (Class40 - Du Rhum Globe): Tekniske problemer