FREMME: Båtene får en varm velkomst på brygga i St. Lucia

Race mot mål i ARC

Det ble «Summer Star» som får smake rum punchen først i St. Lucia etter 16 døgn på havet.

Publisert Sist oppdatert

Det ble et race mot mål med høye hastigheter for de tre norske båtene i tet. «Tamara», Sun Odyssey 439 ville nok gjerne komme først, men la kursen for langt syd, og fikk en omvei mot St. Lucia det siste døgnet. Men fort gikk det, 9,5 knop rundt nordspissen av den Karibiske øya. «Summer Star», en Sun Odyssey 54 DS med Ingve Kjelsrud som skipper holdt en fart på 7,9 knop, og kan nok se  «Tamara» bak seg. Det vil nok gå under en time fra «Summer Star» er i mål, til «Vitesse», norske båt nummer tre er i mål. «Fryd», en Najad 415 Performance har 80 nm igjen og vil være i mål om 12 timer. 

Tar det rolig

Ikke alle de norske båtene som deltar i ARC har dårlig tid. «FriskusVI», en Hanse 445 har 433 nm igjen, og håper å gå i mål på lørdag, etter 20 døgn.

Det er kanskje noen der hjemme som lurer på hvorfor Friskus seiler såpass sakte? For det første er dette en tur vi prøver å gjøre så behagelig og sikker som mulig. Det betyr at vi stort sett seiler med ett rev mer enn nødvendig både i storseilet og i fokken. Mannskapet ser heller ikke ut til å ha det veldig travelt med å foreslå mer seil, så det blir til at skipperen nå og da justerer litt på seilføringen.

Som de aller fleste andre seilbåter, liker ikke båten platt lens. Vi må skjære litt, og hvor mye vi skjærer er avhengig av vindstyrke, bølgeforhold og rormann. Mer eller mindre hele veien har vi hatt vinden så rett i hekken at vi har måttet jibbe oss nedover for å ikke komme helt ut av kurs.

En tredje årsak til at vi ligger bak i feltet er at vi valgte å gå så langt syd i starten, selv om raskeste vei var mer vestover. Dette var fordi skipperen ville ha en “utvei” til Kapp Verde-øyene dersom noe om bord ikke fungerte, en mulighet vi heldigvis slapp å benytte oss av.

Sist, men ikke minst, seiler mange av båtene rundt oss med spinnakere i forskjellige versjoner. Vår dypeste gennaker ligger hjemme, og jeg tror egentlig ikke vi hadde klart å bruke den særlig effektivt i disse bølgene heller. Vi har med en gennaker som passer til skarpere vinkler, men i og med at disse vinklene har uteblitt har vi altså nesten ikke hatt den oppe, meldes det fra «FriskusVI»

Siste nattevakt

«Live Edge», Swan 47 med Petter Blakstad Schjelderup har hatt noen kjappe døgn med snittfart opp mot 8 knop, den høyeste av de norske båtene. Båten ligger an til å ble den femte av de norske båten inn i havn, og har 220 nm igjen. 

– Dag 17 i sjøen og rastløsheten melder seg etterhvert som vi lukter landkjenning (kun 1,5 døgn igjen). Vi nærmer oss målet med turen, Karibien, og det er uvirkelig at vi snart har seilt mer enn 5500nm med Live Edge (mer enn 10000km). Her ute på havet er vi i en form for nulltilstand hvor lite annet enn mat, søvn og samvær betyr noe. Selv om det blir fantastisk å komme til St Lucia, var det et snev av melankoli vi begge opplevde på siste nattevakt (havet gjør noe med oss). Dagens oppgave blir å legge champagne på kjølen til målgang. Ellers kan vi melde om sol og 28,5 grader i vannet (35 grader i båten og enda varmere ute), meldes det fra fra «Live Edge».

ST: LUCIA: De tre første norske båtene ligger tett, og vil alle komme i mål innenfor en time.