Søk i arkivet

HØYDE: Mestrer du kunsten å balansere mellom hvor fort båten seiler og hvor høyt den peker mot vinden, får du den optimale farten og kursen over grunnen
HØYDE: Mestrer du kunsten å balansere mellom hvor fort båten seiler og hvor høyt den peker mot vinden, får du den optimale farten og kursen over grunnen Foto:

Ukens trimmetips - nummer 9Fart gir høyde på bidevind

Det er kursen over grunnen som teller når du seiler bidevind – ikke hvor høyt båten peker med baugen.

Høyde handler ikke bare om at baugen peker i en retning nærmere vindøyet. Det vil ikke nødvendigvis bringe båten mer effektivt til en posisjon i vindens retning. En båt som trimmes med for flate seil og for liten angrepsvinkel, og som derfor kan styres veldig høyt, vil seile saktere.

HØYDE: Styrer man veldig høyt, som båten til venstre, må seilene være flatere og angrepsvinkelen mindre. Da produseres det mindre lift, og dermed mindre framdrift. Når farten faller, øker avdriften. Båten til høyre seiler med dypere seil og større angrepsvinkel, det vil si lavere og fortere. Utseilt distanse blir betydelig lengre. En mellomting er ofte best.
HØYDE: Styrer man veldig høyt, som båten til venstre, må seilene være flatere og angrepsvinkelen mindre. Da produseres det mindre lift, og dermed mindre framdrift. Når farten faller, øker avdriften. Båten til høyre seiler med dypere seil og større angrepsvinkel, det vil si lavere og fortere. Utseilt distanse blir betydelig lengre. En mellomting er ofte best.

Fartstapet kan fort ende med å koste mer enn den sparte distansen. Når farten faller, vil avdriften dessuten øke. Du kan ende med å seile mer eller mindre samme kurs over bunnen som en båt som seiler raskere på en lavere kurs – forskjellen er bare at du seiler saktere og mer sidelengs.

En båt som seiler fort vil generere mer lift og ha potensiale for mer beholdt høyde. Fart og høyde henger med andre ord sammen.

Hele båten er med

Høyde handler ikke bare om seiltrim. Det handler om hele båten, ikke minst det som skjer under vann. Undervannsskroget, kjølen og roret har også innflytelse. Under vann skapes det nemlig også både drag og lift – men med mindre det er snakk om en foilende båt, så er det selvfølgelig snakk om mye mer drag enn lift.

VMG: Det finnes et idealspor hvor det er balanse mellom behovet for fart og behovet for høyde. Idealsporet endrer seg med forholdene, og varierer fra båt til båt. Båten til venstre på tegningen seiler for langt. Selv om den seiler litt raskere, kan det ikke oppveie den ekstra distansen. Båten til høyre seiler for høyt. Selv om den seiler en kortere distanse, kan det ikke oppveie fartstapet. Båten i midten seiler fort nok til å generere god høyde ? og utnytter dette potensialet. Den kommer fortest frem ? den har den beste VMG.
VMG: Det finnes et idealspor hvor det er balanse mellom behovet for fart og behovet for høyde. Idealsporet endrer seg med forholdene, og varierer fra båt til båt. Båten til venstre på tegningen seiler for langt. Selv om den seiler litt raskere, kan det ikke oppveie den ekstra distansen. Båten til høyre seiler for høyt. Selv om den seiler en kortere distanse, kan det ikke oppveie fartstapet. Båten i midten seiler fort nok til å generere god høyde ? og utnytter dette potensialet. Den kommer fortest frem ? den har den beste VMG.

I seilene forholder det seg omvendt, her produseres det mer lift enn drag. Begge steder dreier det seg om å maksimere lift og minimere drag.

Båten påvirker dessuten vinden foran båten – jo mer fart, jo bedre vindvinkel.

Les også: Vinden vil utenom båten

Tipset er hentet fra boken «Seil og Rigg»

Les også: Fart og høyde er suksessformelen

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen