Watski Skagerrak TwoStar 2008

Mot en lang natt for viderekomne

Mot en lang natt for viderekomne

Publisert Sist oppdatert

Værmeldingene spriker noe. Yr.no er "snillest" med vind i overkant av 20 knop, men med mer vind lengre sør, mens danske DMI spår mer – opp mot 30 knop middelvind – noe som kan bety mer i kastene.

TØFF UTFORDRING. Strekket til Persgrunnen vil by på lens og spinnakerseilas for dem som våger. Med stor sjø og vind mellom 20 og 30 knop er dette en øvelse man absolutt skal ha trent på før man begir seg ut på den, og det er ikke umulig at denne etappen i enda større grad vil skille de rutinerte shorthanded-seilerne fra de mindre rutinerte.

Båtene er nå i ferd med å forlate Arendal på rekke og rad, og allerede innledningsvis er taktikken ulik. Noen velger Tromøysundet med mindre vind og flatere sjø – kanskje som en plattform til å kunne få opp og sette spiinnakeren, mens andre går ut Galtesundet og oppsøker mer vind og bølger med en gang.

Første båt stakk ut kl 20:23 i kveld, siste båt legger i vei klokka 02:32 i natt.

TO IGJEN I FLERSKROG. Etter første etappe er det Lars og Jon Reinskou i TRT 1200 CRen RASTLØS som har teten, hele fire og en halv time foran de danske seilerne i SKAGERRAK, en Dragonfly 1200 som seilte store deler av 1. etappe med ødelagte seil. Flerskrogklassen teller kun disse to båtene etter 1. etappe. De øvrige har brutt eller ikke startet.

IMPONERENDE SKOTTER. I klassen for de minste LYS-båtene; fra 1,14 til 1,20, ga de skotske seilerne i TANGLE OF THE ISLES, en First 32s5, en glitrende oppvisning i hvordan det skal seiles bidevind i mye vind og sjø. De er feltets minste båt, men var likevel nesten først i mål i klassen. Skottene har snaue 33 minutters forsprang på Øyvind Degnes og Harald Hegerberg i RED DINGO, en X-342. 33 minutter bak dem igjen følger SNIFF med Pål T. Christensen og Knut Ståle Flock.

13 båter er fortsatt med i denne klassen - 11 har brutt.

UTEN STORSEIL I 30 N MIL. 13 båter er det også igjen i LYS 1,21-1,24, og her er det Tormod Lie og Bengt Danielsen i Twostar 36en TWOSOME som fører an. De valgte en rute langt til havs på vei sørover til Arendal og profiterte stort på det. De vant etappen til tross for at de seilte 30 n mil for bare fokka.

Fetrene Øyvind Vedeler og Karl-Einar Jensen i X-332en BLÅ - 33 minutter etter, og Øystein Brekke og Didrik Godager i RASKEN, også det en X-332, er nærmeste utfordrere. RASKEN ligger 12 minutter bak BLÅ.

12 båter har brukt i denne klassen.

ALLER FØRST. LYS klasse 1,25 til 1,30 er den største klassen og i denne er det 29 gjenværende båter, og den lange listen toppes av PEPEs BODEGA (Elan 37), båten som kom aller først inn til havn i Arendal. Om bord seiler Fredrik Brandt-Rasmussen og Bjørn Forslund. De har 8 minutter på JJ FLASH med brødrene Geir Inge og Erik Juriks. JJ FLASH er en J/109.

Den svenske Entonneren SAPPHIRE følger 24 minutter etter FLASH.

BANKET ALLE. Torger Lien og Inge-Magnar Olerud i BALOO leder LYS 1,31-135. Med sin X-412 banket de fra alt og alle på kryssen til Arendal og har 18 minutters forsprang på FRITT FRAM, en First 40.7 med Audun Gjøstein og Tom Haugen. Bak dem igjen følger Henning Hansen og Arve Roaas i PIXELINE (X-442) som jekater på sin 4. TwoStar-seier. Men det er et stykke frem – over timen frem til BALOO.

10 båter er det igjen i denne klassen.

GODE SEILMAKERE. 10 båter er det også igjen i den største LYS-klassen og her har Christen With og Thomas Nilsson i Farr 40en WOLFPACK tatt en overlegen ledelse med en time og 12 minutter på Ketil Johansen og Dan Kyrre Stangebye i Hanse 470en LISE.

Bak dem jager ELANOR (Elan 410) med Tor Hove og Kjell Inge Heiberg, og disse to er kanskje de tøffeste og mest rutinerte unnavindsseilerne av alle deltagerne. Hvor lenge de holder spinnakeren blir spennende å se, men Hove uttalte til SEILmagasinet at de er innstilt på å «gi gass» for å hente inn WOLFPACK igjen. 1 time og 31 minutter er forspranget de skal bryne seg på.

GRENSER. Den store utfordringen for alle seilerne på denne etappen er å kjenne grensene sine og håndtere farkostene sine innenfor sikkerhets marginene. Broacher og «kinesere» kan koste dyrt både når det gjelder materiell og sikkerhet i de vindstyrkene som er varslet.