Britene trekker seg fra America's Cup
Britene trekker seg fra America's Cup

Britene trekker seg fra America's Cup

Det var en tung dag for britisk seilsport da Sir Keith Mills kastet inn håndkledet for Team Origin fredag, men også pokalforsvrarene burde være bekymret når de setter seg inn i britenes begrunnelse.

Publisert Sist oppdatert

Sir Keith Mills er mannen som får hovedæren for at London fikk OL i 2012. Han er med andre ord ingen hvem som helst, og når han til nå har stått bak prosjektet Team Origin, som er det første seriøse forsøket britene har lansert i moderne tid for å få tilbake den berømte pokalen med historie helt tilbake til 1851, er et grunn til å ta ham på alvor.

Bygget opp prosjektet

Team Origin har systematisk bygget opp aktivitetene med tanke på America´s Cup, men finanskrise og år med krangling har ikke gjort det lettere for britene å holde styringsfart. Likevel har laget deltatt i Louis Vuitton  Cup, Extreme 40 og i TP52 klassen for å trene opp seilere og bakkemannskap.

Fikk sparken

Så sent som i sommer fikk Mike Sanderson sparken som sportslig leder etter skuffende resultater med den nye TP52, og han ble erstattet av Grant Simmer som kommer fra Alinghi-teamet.

Reiser tvil

Det er alvorlig, ikke bare for britisk seilsport, men også for popkalforsvarer BMW Oracle racing Team og challenger of record «Mascalzone Latino» når nå Sir Keith reiser tvil om det er mulig å seile i de 72 fots trimaranene slik Russell Coutts og folkene rundt ham hevder.

Deler ikke Coutts visjoner

- Coutts har sine visjoner for America’s Cup, noe har er i sin fulle rett til å ha, sier Sir Keith. - Det er bare det at jeg deler dem ikke. Jeg er ikke happy med en katamaran med et 40 meters vingseil og er oppriktig bekymret for båtens evne til å seile slik det er beskrevet. Jeg kan ikke forestille meg hvordan en slik båt oppfører seg i 30 knops vind, for ikke å si 33 knop som Coutts & Co har oppgitt. Jeg har heller ingen anelse, og det later det til at de heller ikke har, om hvordan man skal få en slik båt inn og ut av havn og hvordan de skal fortøyes. 

TV avgjør

- Jeg er heller ikke særlig fornøyd med formatet på seilasene som ser ut til bli diktert av TV. Disse båtene er totalt uegnet til taktisk seiling. De er fartsmaskiner som etter våre regnestykker kommer til å bruke 5 minutter første kryss og hvor seilasen er avgjort etter et kvarter. Det er ikke regattaseiling slik jeg ser det.

80-88 fota mini-maxi bedre

Da alle designerne var samlet i mai antok 90 prosent av dem at en 80-88 fot mini-maxi ville være den båten som kunne gi virkelig spennende og tett kappseiling. Her var det mange designere å velge mellom og mange seilere som hadde kjennskap til denne type båter. - Det vil trekke til seg de beste teamene og jeg mente at det ville være det beste for Americ´s Cup. Nå har vi isteden fått en svært unik, svært uvanlig båt som nesten ingen har seilt maken til, svært få har erfaring med å tegne, og denne skal attpåtil presses i opp mot 33 knops vind på korte baner. Det henger ikke på greip, sier Sir Keith Mills.

Større kostnader over kortere periode

Mills er også bekymret over kostnadene. Med America´s Cup seilaser allerede i 2013 istedenfor 2014 som man antok før reglene ble annonsert, får lagene et stort tidspress og forsvarerne BMW Oracle som har mye erfaring med sin 90 foter, en urimelig fordel. BMW Oracle Racing hevder at å ha regatten ett år tidligere vil redusere kostnadene med  25 prosent. Mills sewr det imidlertid på en annen måte. - Dette er et 100 millioner punds prosjekt. Det er 20 prosent mer enn hva det siste America´s Cup  prosjektet kostet, og kostanedene skal fordeles over tre istedenfor over fire år. Det gjør det mer utfordrende kommersielt også.

Nøkkelpersoner prioriterer OL

Sist, men ikke minst er det et problem at America´s Cup kommer så tett på London OL. To sentrale seilere i Team Origin, Ben Ainslie og Iain Percey har begge OL gull fra Qingdao å forsvare, og i hvert fall Ainslie har sagt at han ikke kan få med seg både America´s Cup og OL. Med muligheten til å bli alle tiders største OL medaljør om han vinner Finnjolleklassen igjen slik han gjorde det i 2004 og 2008, er det lite trolig at han vil velge bort OL på hjemmebane. Dermed mister Team Origin også to nøkkelpersoner i prosjektet. Trolig har også dette veid tungt.