UTVIKLING: Mini Transat starter til helgen etter en ukes utsetning. Klassen er med å utvikler ny teknologi.
TRYKK: 87 båter er samlet i La Rochelle. Sailvillage åpnet 14. september
Favoritt: Axel Tréhin leder rankingen. Han seiler en ny Mark Lomard-design
INTERIØR: Favoritt: Axel Tréhin leder rankingen. Han seiler en ny Mark Lomard-design.
FOILER: Tanguy Bouroullec seiler den råeste båten.
FOILER: Tanguy Bouroullec seiler den råeste båten.
VINNER: 865 var serie-klassen i 2017, og stiller sterk i år også.

Mini Transat i gang til helgen

Uvær i Biscaya har utsatt starten i over en uke. Regattaen blir en test for båtene med foiler.

Publisert Sist oppdatert
TRYKK: 87 båter er samlet i La Rochelle. Sailvillage åpnet 14. september

Mini Transat er en regatta på to etapper til  fra La Rochelle i Frankrike til Las Palmas på Kanariøyene, og så videre over Atlanterhavet til Le Marin på Martinique i Karibia. Distansen er på til sammen 4050 nautiske mil. Regattaen ble startet i England i 1977 som et alternativ til Ostar hvor kostnadene vokste enormt. Den har siden blitt seilt annet hvert år. En begrensning på 6,5 meter skulle holde kostnadene nede, men slik ble det ikke. Mini Transat-klassen utviklet seg som et labratorium for nye ideer, og det meste av det vi i dag har på Volvo Ocean Race-båter og IMOCA er hentet fra Mini-klassen. I år starter det 87 båter. 

SEILmagasinet var i La Rochelle før starten for to år siden, les hva vi skrev. 

To klasser

For å redusere kostnadene ble det opprettet en egen klasse for produksjonsbåter. Her er det forbudt med karbon og vippekjøler, men klassen har større oppslutning en proto-klassen uten begrensninger. Serie-båtene er nesten like raske, fordi seilerne møter hverandere i like båter, og utvikler båtene teknisk. Seilerne foretrekker også denne klassen fordi det blir mer seiling og mindre mekk. I dag er det bare noen få gode i proto-klassen, og dette er seilere som god støtte. I protoklassen finnes det også seilere som har kjøpt eldre båter, men som sannsynligvis havner bak serie-båtene.

Utvikling

I Protoklassen ble det tillat med foiler for fire år siden, men det har ikke tatt av. Sannsynligvis fordi farten generelt sett er lavere enn på en IMOCA, og foilene vil derfor ikke virke like effektivt.

Det er bare to båter med foiler, hvor den ene også var med for to år siden. «Arkema3» har ikke bare foiler, den har også vingmast. Båten ble for tung sist. Nå har det blitt gjort modifikasjoner, og blir seilt av Raphaël Lutard. Han har seilt båten i 26 knop.

Det blir spennende å følge Tanguy Bouroullec. Han stiller i en helt ny Pogo, bygget for å fly. Båten er konstruert av Verdier, og bilder viser at det fungerer. Spørsmålet er om hvor gode forholdene blir for å fly på havet blir.

Axel Tréhin er favoritten. Han stiller i en ny Marc Lomard-desin, og leder rankingen i klassen.

Det er også kommet en ny generasjon serie-minier. Klassen har vært dominert av Pogo3, men nå er det to nye typer med butt baug. Men i toppen av rankingen er det fremdeles Pogo3 som regjerer.

Starten går lørdag, eller søndag ettermiddag, men waypoints, slik at de små båtene ikke havner i trøbbel alt ut fra start.

 

Video av  båten til Tanguy Bouroullec.

FOILER: Tanguy Bouroullec seiler den råeste båten.
FOLKSOMT: Seiling er en diger idrett i Frankrike, og Mini Transat tiltrekker seg mye oppmerksomhet.
BADEKAR: Butt baug kom i 2012 for proto-klassen. Nå kommer slike også i serie-klassen.