Søk i arkivet

FLYR: Også «Arkea-Paprec» har store foiler som løfter skroget opp fra vannet. Løsningen skal gi særlig fordeler i mellomvind, men ute foil på babord siden, så vil båten mangle stabilitet.
FLYR: Også «Arkea-Paprec» har store foiler som løfter skroget opp fra vannet. Løsningen skal gi særlig fordeler i mellomvind, men ute foil på babord siden, så vil båten mangle stabilitet. Foto:

Transat Jacques VabreStiller uten foil

Sébastien Simon og Vincent Riou i «Arkea Paprec» brakk babord foil på sin nye IMOCA på vei til Le Havre, men det stopper ikke regattadeltagelse.

DOU: Vincent Riou er veteranen i
«Arkea Paprec», mens Sébastien Simon er skipper.

DOU: Vincent Riou er veteranen i «Arkea Paprec», mens Sébastien Simon er skipper. Foto: «Arkea Paprec»

Transat Jacques Vabre arrangeres for 14. gang, og starter fra le Havre på søndag kl 13.00, Doubbelhanded-regattaen holdes annet hvert år, og går alltid til historiske kaffe-destinasjoner. I år er det målgang i Salvador de Bahia i Brasil, en rute på 4350 nautiske mil. Det betyr at feltet må passere Stillebeltet nord for ekvator. I år deltar det 120 seilere fordelt i 60 båter. For to år siden deltok det 37 båter.

Tre klasser

Det stiller 27 Class 40, tre Multi50 og hele 30 IMOCA til start. For to år siden var det fire klasser, men langt færre båter. Det deltar 11 flere Class 40, og hele 17 flere IMOCA. For IMOCA-seilerne, så er dette den store testen før Vendee Globe om ett år, hvor antall deltagere er blitt utvidet til 34 båter. Av de 60 båtene er det en båt med 100 % damebesetning, mens ni båter har mixed-besetning. Yngste seiler er bare 17 år gammel, mens eldste er 62 år. Marc Guillemot i Class40 «Beijaflore» er den seileren som har deltatt flest ganger, og stiller for 11. gang.

Classe Ultime er ikke med i år. Disse 105-fots store trimaranene seiler Brest Atlantiques med start i 3. november. 

IMOCA: Nye «Hugo Boss»
har så langt ikke seilt mot andre IMOCA-båter.

IMOCA: Nye «Hugo Boss» har så langt ikke seilt mot andre IMOCA-båter.

Favoritt

Sébastien Simon og Vincent Riou i «Arkea Paprec» seiler en Juan K-konstruksjon som ble sjøsatt i sommer. Båten startet i Fastnet Race, men brøt på grunn av en kortslutning i det elektriske anlegget. Den lå da på 6. plass av 20 båter.

De nye IMOCA-båtene er bygget for å løfte skroget med foilene, og disse vingene i vannet bidrar også med å gi båten økt stabilitet. Uten foil på babord side vil båten ha en svakhet på styrbord halser.

Mange ser at Transat Jacques Vabre blir en duell mellom Alex Thomson i «Hugo Boss» og Jérémie Beyoy i «Charal».  «Charal» ble sjøsatt i 218, og er den av de nye båtene som har blitt utviklet mest.  

LES: Foiling i 48 timer

Ukjent årsak

«Arkea Paprec» gjorde 25 knop på flatt vann da foilen brakk der den går ut av skroget. Laget kjenner ikke til årsaken. Det er heller ingen mulighet for å erstatte den ødelagte foilen med ny.

– Det er skuffende å møtte glemme våre ambisjoner. Vi vil ikke lengre satse på en plassering på pallen, men heller gjennomføre trygt. Selv med bare en foil er jeg fornøyd med å stille til start, forteller skipper Sébastien Simon på lagets nettside. 

LES: Strykejern fra Juan K

EKSTREM: Juan K har valgt en smalere
dekk, og senket båtens volum ned, noe som også senker
tyngdepunktet.

EKSTREM: Juan K har valgt en smalere dekk, og senket båtens volum ned, noe som også senker tyngdepunktet.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen