Søk i arkivet

DUO: Clarisse Crémer og Armel Le Cleac?h imponerer i Transat Jacques Vabre og seiler styggfort i båt fra 2011.
DUO: Clarisse Crémer og Armel Le Cleac?h imponerer i Transat Jacques Vabre og seiler styggfort i båt fra 2011.

Transat Jaques VabreHeia Clarisse Crémer

To «underdogs» kniver om sølvet i siste innspurt av Atlanterhavsregattaen.

PASSATEN: «Apivia» kan
cruise i mål til gull, men kampen om de andre medaljene blir
tøff.

PASSATEN: «Apivia» kan cruise i mål til gull, men kampen om de andre medaljene blir tøff.

Clarisse Crémer har gjort kometkarriere i det franske shorthandedmiljøet.

For to år siden tok hun sølv i Mini Transat. Nå kan hun ta sølv i IMOCA. Det ville få satset penger på. Clarisse Crémer gjorde seg selv kjent ved å legge ut videoer av satsningen til Mini Transat.

Sosiale medier ble løsningen for å skaffe midler for å satse i Mini Transat i en god båt. Hun imponerte

LES: Fotofinish i Mini Transat

Tilfeldigheter

For ett år siden seilte Armel Le Cleac’h sin Ultime-trimaran til filler under Route du Rhum. Armel Le Cleac’h er strjernen på «Banque Populaire» som nå var uten båt.

Armel Le Cleac’h ble to i Vendee Globe 2013, og vant i 2017, og fulgte Francois Gabart opp i klassen for de enorme trimaranene. Tapet av trimaranen gjorde et sponsoren måtte tenke nytt.

De huket tak i Clarisse Crémer, kjøpte Francois Gabarts gamle IMOCA, og fikk brukt Armel Le Cleac’h som mentor. Nå seiler Clarisse Crémer og Armel Le Cleac’h fra de fleste av nyere båter med foiler. Slikt vekker oppsikt, og vil være med å øke interesen enda mer for Vendee Globe som starter til neste år. Da kan det stille 37 båter til start, tross for at det var satt et tak på 30 båter. 

LES: «Banque Populaire IX» er tapt (+)

RASKEST: Groupe GCA med Gilles
Lamire og Antoine Carpentier vant Multi 50 -klassen hvor bare tre
båter fullfører.

RASKEST: Groupe GCA med Gilles Lamire og Antoine Carpentier vant Multi 50 -klassen hvor bare tre båter fullfører. Foto: © Jean-Marie Liot/Alea

Alt i mål

I natt gikk førte båt i mål, Multi 50 «Groupe GCA» etter 11 dager, 16 timer og 34 minutter. Alex Thomson mente at de nye IMOCA-båtene ville klare ruta på 10 døgn. Det ser ut som «Apivia» vill bruke ca 13 døgn. Lederbåten har 717 nm igjen, og seiler mellom 15 og 20 knop.

Feltet bak, med Clarisse Crémer i tet er i ferd med å kryse ekvaor, og har litt under 1000 nm igjen. «PRB», på tredjeplass er også en gammel båt, treningsbåten til «Arkea-Paprec» på 6. plass. 

LES: Stiller uten foil

Mange damer

Samantha Davies har falt ned til 8. plass. Miranda Merron ligger på 23. plass, den eneste rene jentebåten, 4myplanet er på plassen bak. Pip Hare, som har seilt med Henrik Bergesen ligger som 25. Isabelle Joschke, som gikk på grunn like etter start, har kastet inn kortene. Båten er på land i Loriant med kjølskade. 

LES: Nå kommer jentene (+)

Plassering
1. Apivia, Sébastien Simon, 717 nm til mål
2. Banque Populair, Clarisse Cremer, + 220 nm
3. PRB, Kevin Escoffier, + 228 nm
4. 11th Hour Racing, Charlie Enright + 260 nm
5. Charal, Jeremie Beyou, + 281 nm

LES: Slik bygges en regattabåt

STJERNE: Clarisse Crémer vil
bidra til å øke interessen for seiling i frankrike til
nye høyder.

STJERNE: Clarisse Crémer vil bidra til å øke interessen for seiling i frankrike til nye høyder.

 

 

 

 Kommentarer

RUTE: Båtene skal seile 4350 nm.

RUTE: Båtene skal seile 4350 nm.

Transat Jacques Vabre

Transat Jacques Vabre startet 27. oktober fra Le Havre og går hele veien syd til Salvador de Bahia i Brasil. Ruta krysser Stillebeltet og er på 4350 nautiske mil. Rekorden på denne strekningen er på 13 døgn, syv timer, 36 minutter og 46 sekunder og ble satt av Jean-Pierre Dick og Yann Eliès i «St Michel-Virbac» for to år siden. De holdt en snittfart på nesten 14 knop. For å seile på 10 døgn må snittfarten være over 18 knop.

29 båter i IMOCA-klassen startet hvor fem er av nyeste generasjon. I tillegg har 11 eldre båter foiler.

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen